Nie ulega wątpliwości, że tworzenie gier wideo to bardzo kreatywne zajęcie. Dlatego też dostępne na rynku produkcje różnią się od siebie wieloma aspektami – nie tylko tematyką czy gatunkiem, a także mechanikami. Jedną ze wspomnianych mechanik jest backtracking – obcojęzyczne pojęcie, które co jakiś czas przewija się na ustach graczy. Ale co to właściwie jest i w jakich grach możemy doświadczyć backtrackingu na własnej skórze? W tym artykule odpowiemy sobie na te pytania.
Spis treści
Co to jest backtracking w grach?
Backtracking w grach to nic innego jak mechanika, która zmusza nas do powracania do wcześniej odwiedzonych lokacji, aby popchnąć opowieść dalej. Wielu graczy krytykuje to rozwiązanie właśnie z uwagi na fakt, że nie jest ono opcjonalne – jeśli nie cofniemy się do miejsca, w które każe nam gra, to po prostu nie poczynimy żadnych postępów w rozgrywce.
Niekiedy implementacja backtrackingu wynika z budowy samej gry, natomiast innym razem jest ona podyktowana chęcią sztucznego wydłużenia czasu zabawy, a także zaoszczędzenia na kosztach produkcji. Niestety w większości przypadków mamy do czynienia z tym drugim zjawiskiem, dlatego termin ten budzi w branży raczej negatywne skojarzenia.
Najlepsze gry z backtrackingiem
Backtracking jest obecny w naprawdę wielu grach z wielu gatunków. W niektórych produkcjach można go uznać za wartość dodaną, kiedy w innych ma on za zadanie sztucznie wydłużyć czas rozgrywki nawet kosztem jakości zabawy.
W każdym razie, poniżej wyselekcjonowaliśmy 10 tytułów (po jednym na serię), które zaimplementowały tę mechanikę naprawdę dobrze. Bez przedłużania, lista najlepszych gier z backtrackingiem prezentuje się następująco:
- Resident Evil 2 (oryginał i remake)
- Dark Souls 3
- God of War
- Metroid Dread
- Metal Gear Solid
- Luigi’s Mansion 3
- Silent Hill 4: The Room
- Batman: Arkham Asylum
- Castlevania: Symphony of the Night
- The Legend of Zelda: Skyward Sword
Kolejność w powyższym zestawieniu nie ma żadnego znaczenia. Trzeba niestety przyznać, że łatwiej wskazać produkcje, które nie poradziły sobie z sensowną implementacją backtrackingu niż te, w których ta mechanika ma sens. A szkoda.
Backtracking w grach – podsumowanie
To by było na tyle w naszym artykule wyjaśniającym co to jest backtracking, a także przedstawiającym najlepsze gry wykorzystujące tę mechanikę. Oczywiście ma ona tylu zwolenników co przeciwników, ale to w pełni zrozumiałe.
Przeczytaj też: Co to jest Upscaling?
A Wy lubicie gry z backtrackingiem, czy raczej wolicie produkcje, w których nie jesteście zmuszani do powracania w te same miejsca? Jak zawsze dajcie znać w komentarzach poniżej!
Dyskusja na temat wpisu
Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Mimo że pozwalamy na komentowanie osobom bez konta na platformie Disqus, to i tak zalecamy jego założenie, bo wpisy gości często trafiają do spamu.