Nvidia DLSS – co to jest i jak działa? Wyjaśniamy!

Nvidia DLSS

Nawet dobrze prezentujące się gry mogą wyglądać jeszcze lepiej — taki przekaz kieruje firma Nvidia, która dostarczyła autorskie rozwiązanie DLSS, obecne w kartach GeForce RTX. W tym artykule szczegółowo wyjaśnimy, na czym technologia Nvidia DLSS polega, jakie GPU ją obsługują oraz czym charakteryzuje się DLSS 3.0, 2.0 i 1.0. Przejdźmy do konkretów!

Nvidia DLSS — co to jest i jak działa?

Skrót DLSS (Deep Learning Super Sampling) odnosi się do techniki renderingu opartej na sztucznej inteligencji (SI). Dzięki technologii głębokiego uczenia SI zwiększa częstotliwość generowanych klatek na sekundę w grach, przez co poprawia ich wydajność i powoduje, że wyglądają po prostu lepiej.

Schemat działania technologii DLSS
Schemat działania DLSS

Warto zaznaczyć, że technologia jest cały czas rozwijana (obecnie mamy już DLSS 3.0) i dzisiaj poprawa płynności nie idzie w parze z utratą jakości obrazu, co dawniej nie było takie oczywiste. Producent tłumaczy, że technika DLSS zapewnia jakość obrazu porównywalną do rozdzielczości natywnej, a czasami nawet wyższą, renderując tradycyjnie tylko ułamek liczby pikseli.

■■■■■ ■■■■■■■■■■■■■■■■■

Szczególnie warty rozwinięcia jest aspekt głębokiego uczenia. To właśnie tutaj do gry wchodzą rdzenie Tensor układów GPU GeForce RTX, które doskonale radzą sobie z dokonywaniem złożonych obliczeń w bardzo krótkim czasie. Głębokie uczenie polega na tym, że sztuczna inteligencja analizuje tysiące obrazów w rozdzielczości 16K, które są przetwarzane do niższych rozdzielczości, przy zachowaniu efektu porównywalnego z oryginałem.

W praktyce SI dokonuje szczegółowej rekonstrukcji obrazu, starając się odwzorować oryginał przy zachowaniu wszystkich szczegółów, a miejscami nawet — przy wykorzystaniu odpowiednich algorytmów — go poprawiając.

Kolejna obietnica, którą składa Nvidia, to radość korzystania z Ray Tracingu. Technika śledzenia promieni światła w czasie rzeczywistym jest właściwie tym elementem, dla którego technologia DLSS na początku powstała. Ray Tracing wymaga bardzo dużej mocy obliczeniowej i mocno obciąża nawet najlepsze układy graficzne. Dzięki zastosowaniu DLSS, które odciąża zasoby procesora graficznego, korzystanie z Ray Tracingu jest bardziej efektywne. Oczywiście technika śledzenia promieni jest ciągle w fazie rozwoju i na jej pełen efekt trzeba będzie jeszcze poczekać, ale technologia opracowana przez Nvidię znacząco przybliża nas do momentu, w którym Ray Tracing zadomowi się na naszych komputerach w pełnej okazałości.

Film prezentujący możliwości technologii Deep Learning Super Sampling

Skoro wiemy już, co to jest DLSS, pora odpowiedzieć sobie na popularne pytania, które dadzą szerszy obraz na to, czym omawiana technologia się charakteryzuje. Bez przedłużania…

Nvidia DLSS — pytania i odpowiedzi

W tej części poruszymy kilka aspektów, które zostały już wspomniane wcześniej. Wyjaśnimy, na jakim obecnie etapie znajduje się technologia Deep Learning Super Sampling i gdzie możemy ją konkretnie wykorzystać.

Nvidia DLSS 3.0 kontra DLSS 2.0 kontra DLSS 1.0 — jakie różnice?

Technologii DLSS 1.0 nie można odmówić innowacyjności, ale ze względu na swoiste choroby wieku dziecięcego, nie podbiła ona serc graczy ani branżowych znawców. Pierwsza generacja Nvidia DLSS poprawiała płynność rozgrywki, ale robiła to kosztem jakości obrazu, który często stawał się rozmyty i generował liczne artefakty. Niewiele gier obsługiwało tę technologię, a co gorsza — te, które obsługiwały, wymagały osobnego szkolenia SI, żeby DLSS mógł w nich w ogóle zadziałać.

Z kolei DLSS 2.0 nie musi uczyć się każdej gry osobno, a jego poprawione algorytmy sprawiają, że przy zwiększonej płynności, obraz pozostaje ostry i wyraźny. Nvidia nazwała zastosowaną tutaj technologię Super Resolution i polega ona na płynnym przekształcaniu obrazu 1080p do 4K.

DLSS 3.0 zaprezentowano w październiku 2022 roku. Trzecia generacja bazuje na rozwiązaniach znanych z poprzednika, a więc technologii Super Resolution, ale posiada także znaczne usprawnienia.

■■■■■ ■■■■■■■■■■■■■■■■■
Technologie zastosowane w DLSS 3.0

Pierwszym z nich jest technologia DLSS Frame Generation, która rejestruje kierunek i prędkość, z jaką piksele przemieszczają się od klatki 1 do klatki 2 — na tej podstawie przechwytuje informacje o obrazie, takie jak zbiory cząstek, odbicia, cienie i oświetlenie, które nie są uwzględnione w oryginalnej grze. Druga technologia to NVIDIA Reflex, dzięki której sterowanie w grach jest bardziej responsywne i zapewnia, że działania na ekranie pojawiają się niemal natychmiast po kliknięciu przycisku myszy lub innego urządzenia sterującego. Nvidia zapewnia, że DLSS 3 może zmniejszyć opóźnienia nawet dwukrotnie względem oryginału. Technologia DLSS 3 jest obsługiwana przez procesory graficzne z serii GeForce RTX 40.

DLSS kontra Upscaling — czym się różnią?

Obie technologie bywają do siebie porównywane, choć znacząco się różnią. Upscaling konwertuje obrazy oryginalnie zapisane w niższych rozdzielczościach, aby prezentowały się dobrze na większych matrycach. W tym celu rozciąga obraz i wypełnia wolne przestrzenie między pikselami.  

Nvidia DLSS, jak już wspomnieliśmy, też poprawia jakość obrazu, natomiast robi to za pomocą uczenia maszynowego. W przeciwieństwie do skalowania generuje obraz znacznie bliższy natywnemu. Jest to także technologia dużo bardziej zaawansowana.

Czym wyróżniają się tryby DLSS — Performance, Quality, Balanced?

Nvidia DLSS umożliwia uruchamianie różnych trybów dla gier. Performance (a także Ultra Performance) przede wszystkim wpływa na zwiększanie płynności gry, ale może się to odbijać na gorszej jakości obrazu. Natomiast Quality (oraz Ultra Quality) działa analogicznie – poprawia obraz, ale osłabia animację. Balanced, jak sama nazwa mówi, stara się równoważyć wszystkie proporcje. Dostępne tryby mogą się różnić w zależności od gry.

Jakie gry obsługują Nvidia DLSS?

Z wykorzystaniem DLSS zagramy m.in. w Red Dead Redemption 2, Cyberpunk 2077, Doom: Eternal, Fortnite, Dying Light 2, Battlefield 2042, Battlefield V, Wolfenstein: Youngblood, Minecraft, The Medium i wiele innych. Obecnie biblioteka opiewa na ponad 200 tytułów i cały czas rośnie.

Trzeba pamiętać, że wsparcie dla DLSS w niektórych grach pojawia się już w momencie premiery, a w innych – nawet kilka miesięcy później, pod postacią aktualizacji. A ponieważ technologia bazuje na nieustannym uczeniu maszynowym, można być pewnym, że wsparcie będzie trafiało także do coraz większej liczby starszych produkcji.

Nvidia DLSS Red Dead Redemption 2
Poprawa płynności dzięki DLSS na przykładzie Red Dead Redemption 2

DLSS — jakie karty graficzne obsługuje?

Technologia Deep Learning Super Sampling przeznaczona jest dla układów GPU GeForce RTX. DLSS 2.0 na ten moment znajdziemy w następujących modelach z serii 3000 i 2000:

GeForce RTX 30

  1. GeForce RTX 3090 Ti
  2. GeForce RTX 3090
  3. GeForce RTX 3080 Ti
  4. GeForce RTX 3080 12GB
  5. GeForce RTX 3080 10GB
  6. GeForce RTX 3070 Ti
  7. GeForce RTX 3070
  8. GeForce RTX 3060 Ti
  9. GeForce RTX 3060
  10. GeForce RTX 3050Ti
  11. GeForce RTX 3050

GeForce RTX 20

  1. GeForce RTX 2080 Ti
  2. GeForce RTX 2080 Super
  3. GeForce RTX 2080
  4. GeForce RTX 2070 Super
  5. GeForce RTX 2070
  6. GeForce RTX 2060 Super
  7. GeForce RTX 2060

Z kolei najnowsze rozwiązanie, DLSS 3.0 – zgodnie z zapowiedziami producenta – zarezerwowane jest dla układów GeForce RTX 40. Do tej rodziny należą m.in. karty graficzne GeForce RTX 4090 i GeForce RTX 4080.

■■■■■ ■■■■■■■■■■■■■■■■■

Nvidia DLSS — podsumowanie

Mamy nadzieję, że ten artykuł dobrze wyjaśnił, co to jest Nvidia DLSS oraz czym różnią się poszczególne generacje. Nie ma wątpliwości, że technika renderingu w oparciu o sztuczną inteligencję jest czymś, czego świat gier jeszcze nie widział. Nvidia pracowała nad tym patentem wystarczająco długo, żeby dostarczyć nam produkt solidny i gotowy do użycia. Istotne jest również, że sukcesywnie poszerza się baza gier wspieranych przez DLSS, więc nie ma tutaj mowy o sezonowym trendzie.

Przeczytaj też: Nvidia GeForce Experience — kompendium wiedzy

Decyzja o zakupie GeForce RTX z obsługą DLSS to indywidualna sprawa każdego gracza. Natomiast wszyscy po równo musimy się cieszyć, że takie rozwiązania w ogóle powstają. Dlaczego? Bo nic tak nie motywuje branży do ciągłego rozwoju, jak wyczuwalny na plecach oddech konkurencji.

O autorze
Michał Nowak
Autor

Miłośnik konsol od małego. Tyle razy przechodził Metal Gear Solid, że potrafi cytować dialogi z pamięci. W grach fabularnych często stawia scenariusz ponad gameplay. Bywa też, że sięga po filmowe adaptacje gier, choć rzadko na tym dobrze wychodzi. Kiedy brakuje mu czasu na dłuższe sesje z padem w ręku, kopie w wirtualną piłkę. Kiedy w ogóle nie gra, lubi o grach czytać i pisać.

Liczba wpisów: 36 (w redakcji od 18.07.2022)

Niektóre odnośniki w powyższej publikacji to linki afiliacyjne. Jeżeli klikniesz taki link i dokonasz zakupu, otrzymamy niewielką prowizję, a Ty nie poniesiesz żadnych dodatkowych kosztów. | Etyka redakcyjna

Dyskusja na temat wpisu

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Mimo że pozwalamy na komentowanie osobom bez konta na platformie Disqus, to i tak zalecamy jego założenie, bo wpisy gości często trafiają do spamu.

Ładowanie kolejnych wpisów...
TYLKO DO 31.12!
Zgłaszanie błędu

Błędy zdarzają sie każdemu, nawet nam. Jeżeli uważasz, że w niniejszej publikacji coś się nie zgadza, to poinformuj nas o tym korzystając z formularza poniżej. Autor tekstu otrzyma Twoje zgłoszenie, dzięki czemu będzie mógł go poprawić, jeśli zajdzie taka potrzeba.