Gracze tolerują historyczne niedoskonałości, ale „bez ideologii”. Analityk wskazuje przykład Ghost of Tsushima

Recenzja Ghost of Tsushima Director's Cut

Ghost of Tsushima to jedna z tych gier, które mimo upływu czasu nadal cieszą się wśród graczy sporym zainteresowaniem i wielu z nich chętnie do niej wraca. Czynników, które na to wpływają może być wiele. Dla jednych będzie to wciągająca historia, ciekawy setting i warstwa graficzna lub dobrze zaprojektowany gameplay. Ciekawy pogląd na tę sprawę ma jeden z japońskich analityków, który postanowił zastanowić się nad sukcesem tego tytułu w tamtejszym kraju.

Sukces Ghost of Tsushima to zasługa braku ideologii

Ghost of Tsushima Director's Cut
Ghost of Tsushim

Japoński analityk Kensaku Namera z Nomura Securities poruszył temat podejścia japońskich graczy do gier, których akcja rozgrywa się w realiach historycznych ich kraju. Nie jest wielką tajemnicą fakt, iż akurat ta grupa odbiorców jest na tym punkcie szalenie wyczulona i są w stanie bojkotować gry, które — w ich opinii — nie są zgodne z tym, co faktycznie się stało.

■■■■■ ■■■■■■■■■■■■■■■■■

Pewnym wyjątkiem od tej reguły okazało się właśnie Ghost of Tsushima od Sucker Punch Productions. Tytuł ten nadal pełen jest historycznych niedoskonałości, ale to graczom z Kraju Kwitnącej Wiśni niespecjalnie przeszkadza. Namera twierdzi, że jest to efekt braku narzucania odbiorcom jakiejkolwiek ideologii. Zamiast tego gra kładła spory nacisk na rozgrywkę, pozwalając graczom zignorować takie niedogodności.

Najważniejszym powodem, dla którego Ghost of Tsushima zostało zaakceptowane na japońskim rynku bez poczucia niezgodności, było to, że nie narzucała ona żadnej kultury lub ideologii. W przypadku gier i mediów o tematyce historycznej ważna jest nie tylko zgodność z faktami historycznymi, ale także dogłębne zrozumienie kultury i historii, a nie narzucanie żadnej ideologii, a przede wszystkim stawianie na pierwszym miejscu wartości rozrywkowej.

Kensaku Namera

Zapewne wiele osób, które tytuł ten ogrywały, zgodzi się z twierdzeniem postawionym przez analityka. Rozgrywka czy narracja oferowane przez Ghost of Tsushima to rzeczywiście coś, czym gra ta się wyróżnia, oferując wyjątkowe doświadczenie, które niczego nikomu nie narzuca.

W obliczu tego pozostaje pytanie, czy taki stan rzeczy zachowa się po premierze Ghost of Yotei. Tego przekonamy się dopiero w 2025 roku. Na pewno wielu z nas chętnie przyjęłoby po prostu dobrą grę, która nie próbuje niczego narzucać, ani sugerować.

Źródło: automaton-media.com

O autorze
Przemysław Paterek
Redaktor działów Newsy & Promocje | Recenzent

Swoją przygodę z grami zaczynał od Mario Tennis na Gameboya Color. Wielki fan RPG-ów i strategii. Średnio co kilka miesięcy musi przejść od nowa Gothica. Zobacz więcej...

Niektóre odnośniki w powyższej publikacji to linki afiliacyjne. Jeżeli klikniesz taki link i dokonasz zakupu, otrzymamy niewielką prowizję, a Ty nie poniesiesz żadnych dodatkowych kosztów. | Etyka redakcyjna

Dyskusja na temat wpisu

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Mimo że pozwalamy na komentowanie osobom bez konta na platformie Disqus, to i tak zalecamy jego założenie, bo wpisy gości często trafiają do spamu.

Ładowanie kolejnych wpisów...
KAPITALNA OKAZJA
Zgłaszanie błędu

Błędy zdarzają sie każdemu, nawet nam. Jeżeli uważasz, że w niniejszej publikacji coś się nie zgadza, to poinformuj nas o tym korzystając z formularza poniżej. Autor tekstu otrzyma Twoje zgłoszenie, dzięki czemu będzie mógł go poprawić, jeśli zajdzie taka potrzeba.