Co to jest backtracking w grach?

Backtracking

Nie ulega wątpliwości, że tworzenie gier wideo to bardzo kreatywne zajęcie. Dlatego też dostępne na rynku produkcje różnią się od siebie wieloma aspektami – nie tylko tematyką czy gatunkiem, a także mechanikami. Jedną ze wspomnianych mechanik jest backtracking – obcojęzyczne pojęcie, które co jakiś czas przewija się na ustach graczy. Ale co to właściwie jest i w jakich grach możemy doświadczyć backtrackingu na własnej skórze? W tym artykule odpowiemy sobie na te pytania.

Co to jest backtracking w grach?

Backtracking w grach to nic innego jak mechanika, która zmusza nas do powracania do wcześniej odwiedzonych lokacji, aby popchnąć opowieść dalej. Wielu graczy krytykuje to rozwiązanie właśnie z uwagi na fakt, że nie jest ono opcjonalne – jeśli nie cofniemy się do miejsca, w które każe nam gra, to po prostu nie poczynimy żadnych postępów w rozgrywce.

Niekiedy implementacja backtrackingu wynika z budowy samej gry, natomiast innym razem jest ona podyktowana chęcią sztucznego wydłużenia czasu zabawy, a także zaoszczędzenia na kosztach produkcji. Niestety w większości przypadków mamy do czynienia z tym drugim zjawiskiem, dlatego termin ten budzi w branży raczej negatywne skojarzenia.

■■■■■ ■■■■■■■■■■■■■■■■■

Najlepsze gry z backtrackingiem

Backtracking jest obecny w naprawdę wielu grach z wielu gatunków. W niektórych produkcjach można go uznać za wartość dodaną, kiedy w innych ma on za zadanie sztucznie wydłużyć czas rozgrywki nawet kosztem jakości zabawy.

Luigi's Mansion 3
Luigi’s Mansion 3 to jedna z tych gier, w których backtracking sprawia frajdę.

W każdym razie, poniżej wyselekcjonowaliśmy 10 tytułów (po jednym na serię), które zaimplementowały tę mechanikę naprawdę dobrze. Bez przedłużania, lista najlepszych gier z backtrackingiem prezentuje się następująco:

  1. Resident Evil 2 (oryginał i remake)
  2. Dark Souls 3
  3. God of War
  4. Metroid Dread
  5. Metal Gear Solid
  6. Luigi’s Mansion 3
  7. Silent Hill 4: The Room
  8. Batman: Arkham Asylum
  9. Castlevania: Symphony of the Night
  10. The Legend of Zelda: Skyward Sword

Kolejność w powyższym zestawieniu nie ma żadnego znaczenia. Trzeba niestety przyznać, że łatwiej wskazać produkcje, które nie poradziły sobie z sensowną implementacją backtrackingu niż te, w których ta mechanika ma sens. A szkoda.

Backtracking w grach – podsumowanie

To by było na tyle w naszym artykule wyjaśniającym co to jest backtracking, a także przedstawiającym najlepsze gry wykorzystujące tę mechanikę. Oczywiście ma ona tylu zwolenników co przeciwników, ale to w pełni zrozumiałe.

Przeczytaj też: Co to jest Upscaling?

A Wy lubicie gry z backtrackingiem, czy raczej wolicie produkcje, w których nie jesteście zmuszani do powracania w te same miejsca? Jak zawsze dajcie znać w komentarzach poniżej!

O autorze
Kacper Kościański
Redaktor naczelny & CEO

Ojciec-założyciel XGP.pl. Zapalony gracz od najmłodszych lat, przygodę z dziennikarstwem growym zaczynał na własnych blogach, o których dzisiaj nikt już nie pamięta. Zobacz więcej...

Niektóre odnośniki w powyższej publikacji to linki afiliacyjne. Jeżeli klikniesz taki link i dokonasz zakupu, otrzymamy niewielką prowizję, a Ty nie poniesiesz żadnych dodatkowych kosztów. | Etyka redakcyjna

Dyskusja na temat wpisu

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Mimo że pozwalamy na komentowanie osobom bez konta na platformie Disqus, to i tak zalecamy jego założenie, bo wpisy gości często trafiają do spamu.

Ładowanie kolejnych wpisów...
TYLKO DO 31.12!
Zgłaszanie błędu

Błędy zdarzają sie każdemu, nawet nam. Jeżeli uważasz, że w niniejszej publikacji coś się nie zgadza, to poinformuj nas o tym korzystając z formularza poniżej. Autor tekstu otrzyma Twoje zgłoszenie, dzięki czemu będzie mógł go poprawić, jeśli zajdzie taka potrzeba.