Krótsze gry przyszłością całej branży? Były szef PlayStation nie ma złudzeń

Marvel's Spider-Man 2

W ostatnim czasie wiele przedsiębiorstw zastanawia się bardzo poważnie, jakie gry powinno tworzyć się, aby przyciągać do siebie jak największą liczbę graczy, którzy oczywiście będą je kupować. Z tego też powodu dość popularnym trendem jest tworzenie ogromnych pozycji AAA na setki godzin, które mają zainteresować gracza i zarazem wciągnąć go do zabawy. Okazuje się jednak, że były prezes PlayStation ma na ten temat nieco inne zdanie i — jak twierdzi — ma na to bardzo solidne argumenty.

Były szef PlayStation twierdzi, że pora odejść od tworzenia wielkich gier

Assassin’s Creed Valhalla – The Forgotten Saga
Assassin’s Creed Valhalla – The Forgotten Saga

Cóż takiego uważa Shawn Layden? W ramach przemowy na Gamelab Live Layden jeszcze w 2020 stwierdził, że koszta związane z tworzeniem gier AAA stają się niezrównoważone i to ostatecznie może doprowadzić do stagnacji. Po czterech latach były szef PlayStation został zapytany o swoje słowa i potwierdził, że niestety miał wówczas rację.

■■■■■ ■■■■■■■■■■■■■■■■■

Niestety, nie pomaga mi to, że uważam, że miałem rację. I nie była to żadna wspaniała prognoza. Obserwowała linie trendu na przestrzeni ponad 25 lat grania. Liczby idą tylko w jednym kierunku. Gry nie stają się tańsze, nie stają się krótsze, stają się bardziej złożone, stają się droższe.

Shawn Layden

Jedną z rad, jakie były prezes PlayStation przekazałby deweloperom i wydawcom, jest skrócenie swoich gier. Powołując się na pewne dane, Layden przyznał, że tylko 32% graczy kończy gry, dlatego też wiele historii i aktywności tworzy się w zasadzie tylko po to, żeby mało kto je zobaczył.

Stworzenie [gry] do końca kosztuje. Możesz to poprawić. Jeśli możesz tworzyć gry w krótszym czasie, obniży to koszty. Dzięki temu szybciej wejdziesz na rynek, możesz zadowolić swoich klientów wcześniej, zamiast zawsze o tym mówić im czekać 45 lat na twoje kolejne dzieło. Myślę, że musimy po prostu ponownie przemyśleć, w jaki sposób prezentujemy siebie i nasze gry publiczności.

Shawn Layden

Co więcej, były prezes PlayStation twierdzi, że od czasów PlayStation 1 profil gracza się nieco zmienił i w przeciwieństwie do dawnych czasów, teraz długość gry nie jest jej atutem. Podkreśla on, że przeciętny gracz nie jest już nastolatkiem albo młodym dorosłym, który nie ma pieniędzy i teraz nie musi już przeliczać każdego wydanego dolara na czas, jaki spędzi w grze.

Elden Ring Godfrey
Elden Ring Godfrey

Inna sprawa, że dorośli mają znacznie mniej czasu na granie i w związku z tym warto wrócić do modelu gier, które można skończyć w 15 godzin. Dzięki temu więcej osób sięgałoby po dane pozycje, bo nie wymagałoby to od nich zbyt dużych nakładów czasu, a zarazem byłoby po prostu bardziej intensywne.

Poza tym Layden wspomniał też o konieczności odejścia od pogoni za fotorealizmem, korzystaniu z pomocy AI i większej dyscyplinie w wykonywaniu zakładanych celów. Warto jednak pamiętać, że mówi on o perspektywie wydawców i deweloperów, a nie samych graczy. Z tego też powodu nie każdy może tego rodzaju słowa traktować, jako prawdziwe remedium na naprawę niezbyt dobrego stanu całej branży.

Źródło: gameindustry.biz

O autorze
Przemysław Paterek
Redaktor działów Newsy & Promocje | Recenzent

Swoją przygodę z grami zaczynał od Mario Tennis na Gameboya Color. Wielki fan RPG-ów i strategii. Średnio co kilka miesięcy musi przejść od nowa Gothica. Zobacz więcej...

Niektóre odnośniki w powyższej publikacji to linki afiliacyjne. Jeżeli klikniesz taki link i dokonasz zakupu, otrzymamy niewielką prowizję, a Ty nie poniesiesz żadnych dodatkowych kosztów. | Etyka redakcyjna

Zastanawiasz się nad zakupem subskrypcji Xbox Game Pass Ultimate? Skorzystaj z naszych poradników i oszczędź nawet 80% ceny!

Dyskusja na temat wpisu

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Mimo że pozwalamy na komentowanie osobom bez konta na platformie Disqus, to i tak zalecamy jego założenie, bo wpisy gości często trafiają do spamu.

Ładowanie kolejnych wpisów...
Okazja na Black Friday już jest!
Zgłaszanie błędu

Błędy zdarzają sie każdemu, nawet nam. Jeżeli uważasz, że w niniejszej publikacji coś się nie zgadza, to poinformuj nas o tym korzystając z formularza poniżej. Autor tekstu otrzyma Twoje zgłoszenie, dzięki czemu będzie mógł go poprawić, jeśli zajdzie taka potrzeba.