Krótsze gry przyszłością całej branży? Były szef PlayStation nie ma złudzeń

Marvel's Spider-Man 2

W ostatnim czasie wiele przedsiębiorstw zastanawia się bardzo poważnie, jakie gry powinno tworzyć się, aby przyciągać do siebie jak największą liczbę graczy, którzy oczywiście będą je kupować. Z tego też powodu dość popularnym trendem jest tworzenie ogromnych pozycji AAA na setki godzin, które mają zainteresować gracza i zarazem wciągnąć go do zabawy. Okazuje się jednak, że były prezes PlayStation ma na ten temat nieco inne zdanie i — jak twierdzi — ma na to bardzo solidne argumenty.

Były szef PlayStation twierdzi, że pora odejść od tworzenia wielkich gier

Assassin’s Creed Valhalla – The Forgotten Saga
Assassin’s Creed Valhalla – The Forgotten Saga

Cóż takiego uważa Shawn Layden? W ramach przemowy na Gamelab Live Layden jeszcze w 2020 stwierdził, że koszta związane z tworzeniem gier AAA stają się niezrównoważone i to ostatecznie może doprowadzić do stagnacji. Po czterech latach były szef PlayStation został zapytany o swoje słowa i potwierdził, że niestety miał wówczas rację.

■■■■■ ■■■■■■■■■■■■■■■■■

Niestety, nie pomaga mi to, że uważam, że miałem rację. I nie była to żadna wspaniała prognoza. Obserwowała linie trendu na przestrzeni ponad 25 lat grania. Liczby idą tylko w jednym kierunku. Gry nie stają się tańsze, nie stają się krótsze, stają się bardziej złożone, stają się droższe.

Shawn Layden

Jedną z rad, jakie były prezes PlayStation przekazałby deweloperom i wydawcom, jest skrócenie swoich gier. Powołując się na pewne dane, Layden przyznał, że tylko 32% graczy kończy gry, dlatego też wiele historii i aktywności tworzy się w zasadzie tylko po to, żeby mało kto je zobaczył.

Stworzenie [gry] do końca kosztuje. Możesz to poprawić. Jeśli możesz tworzyć gry w krótszym czasie, obniży to koszty. Dzięki temu szybciej wejdziesz na rynek, możesz zadowolić swoich klientów wcześniej, zamiast zawsze o tym mówić im czekać 45 lat na twoje kolejne dzieło. Myślę, że musimy po prostu ponownie przemyśleć, w jaki sposób prezentujemy siebie i nasze gry publiczności.

Shawn Layden

Co więcej, były prezes PlayStation twierdzi, że od czasów PlayStation 1 profil gracza się nieco zmienił i w przeciwieństwie do dawnych czasów, teraz długość gry nie jest jej atutem. Podkreśla on, że przeciętny gracz nie jest już nastolatkiem albo młodym dorosłym, który nie ma pieniędzy i teraz nie musi już przeliczać każdego wydanego dolara na czas, jaki spędzi w grze.

Elden Ring Godfrey
Elden Ring Godfrey

Inna sprawa, że dorośli mają znacznie mniej czasu na granie i w związku z tym warto wrócić do modelu gier, które można skończyć w 15 godzin. Dzięki temu więcej osób sięgałoby po dane pozycje, bo nie wymagałoby to od nich zbyt dużych nakładów czasu, a zarazem byłoby po prostu bardziej intensywne.

Poza tym Layden wspomniał też o konieczności odejścia od pogoni za fotorealizmem, korzystaniu z pomocy AI i większej dyscyplinie w wykonywaniu zakładanych celów. Warto jednak pamiętać, że mówi on o perspektywie wydawców i deweloperów, a nie samych graczy. Z tego też powodu nie każdy może tego rodzaju słowa traktować, jako prawdziwe remedium na naprawę niezbyt dobrego stanu całej branży.

Źródło: gameindustry.biz

O autorze
Przemysław Paterek
Redaktor działów Newsy & Promocje | Recenzent

Swoją przygodę z grami zaczynał od Mario Tennis na Gameboya Color. Wielki fan RPG-ów i strategii. Średnio co kilka miesięcy musi przejść od nowa Gothica. Zobacz więcej...

Niektóre odnośniki w powyższej publikacji to linki afiliacyjne. Jeżeli klikniesz taki link i dokonasz zakupu, otrzymamy niewielką prowizję, a Ty nie poniesiesz żadnych dodatkowych kosztów. | Etyka redakcyjna

Dyskusja na temat wpisu

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Mimo że pozwalamy na komentowanie osobom bez konta na platformie Disqus, to i tak zalecamy jego założenie, bo wpisy gości często trafiają do spamu.

Ładowanie kolejnych wpisów...
KLIKNIJ I SKORZYSTAJ Z OSTATNIEJ SZANSY NA ZAKUP XGPU DO 85% TANIEJ
Zgłaszanie błędu

Błędy zdarzają sie każdemu, nawet nam. Jeżeli uważasz, że w niniejszej publikacji coś się nie zgadza, to poinformuj nas o tym korzystając z formularza poniżej. Autor tekstu otrzyma Twoje zgłoszenie, dzięki czemu będzie mógł go poprawić, jeśli zajdzie taka potrzeba.