AI w branży gier to bardzo kontrowersyjny temat. Jedni uważają sztuczną inteligencję za niezastąpionego pomocnika, inni krzywią się na samą myśl o choćby pomyśleniu o wprowadzeniu jej w procesie twórczym. Szef studia Larian przyznał ostatnio, że korzystają z pomocy AI, co spotkało się ze sporą krytyką.
Szef Larian tłumaczy się z wykorzystania AI przy tworzeniu Divinity

Wszystko zaczęło się od wywiadu serwisu Bloomberg z szefem studia Larian. Przyznał w nim, że wykorzystują AI, choć nie zastępują przy jej pomocy pracowników. Zamiast tego służy do między innymi przygotowywania grafik koncepcyjnych (nie ich tworzenia), czy eksploracji pomysłów. Przeciwnicy wykorzystania sztucznej inteligencji nie zostawili na nim suchej nitki, a ten udzielił teraz odpowiedzi.
Kur…, ludzie, nie zamierzamy zastępować artystów koncepcyjnych sztuczną inteligencją. Mamy zespół 72 artystów, z których 23 to artyści koncepcyjni, a zatrudniamy kolejnych. Tworzą oryginalne dzieła i jestem z nich bardzo dumny
Zapytano mnie wprost o grafikę koncepcyjną i nasze wykorzystanie sztucznej inteligencji. Odpowiedziałem, że używamy jej do eksploracji pomysłów. Nie powiedziałem, że używamy jej do tworzenia grafiki koncepcyjnej. To właśnie robią artyści. I są to artyści światowej klasy.
Używamy narzędzi AI do eksploracji pomysłów, tak jak korzystamy z Google i książek artystycznych. Na bardzo wczesnym etapie koncepcyjnym używamy ich jako zarysu kompozycji, który zastępujemy oryginalną grafiką koncepcyjną.
Wpis szefa studia Larian
Ta odpowiedź nie uspokoiła graczy, a jedynie wywołała dyskusję na temat moralności wykorzystania AI. W końcu wszystkie modele bazują na czymś, co zostało już stworzone, a więc na pracach innych artystów, którzy nic z tego nie mają.
Jakich „narzędzi” używasz? Czy zdajesz sobie sprawę, że nie ma etycznych generatorów obrazów opartych na sztucznej inteligencji, ponieważ one domyślnie plagiatują? Nawet jeśli projekt jest wykonany przez artystę, ale mocno nawiązuje do sztucznej inteligencji, czy wiesz, że nadal naraża cię to na potencjalną odpowiedzialność?
Reid Southen
Jeśli używasz sztucznej inteligencji do generowania pomysłów i do eksploracji, to znaczy, że używasz jej w swojej grze. Twierdzenie inaczej jest dwulicowe. Cała historia branży kreatywnej obyła się bez sztucznej inteligencji, nie ma powodu, żeby teraz psuć sobie zabawę, używając jej.
RJ Palmer
Już kilka miesięcy temu Swen Vincke przyznał, że wykorzystują AI do pisania scenariuszy, ponieważ pozwala im to na lepszą pracę z historią i unikanie ewentualnych nieścisłości, czy dziur. Gracze jednak nie zmienią zdania, wykorzystywanie sztucznej inteligencji jeszcze przez wiele lat będzie spotykało się z krytyką.
- Sprawdź aktualne ceny Baldur's Gate 3 w Instant Gaming Brak prowizji za płatność
- Sprawdź aktualne ceny Baldur's Gate 3 w Eneba 3% taniej z kodem XGPPL skopiujPrzejdź do sklepu
- Sprawdź aktualne ceny Baldur's Gate 3 w GAMIVO 10% taniej z kodem XGP6 skopiujPrzejdź do sklepu
A co Wy sądzicie o wykorzystaniu AI przy tworzeniu gier? Dajcie znać w komentarzach!
Źródło: X








Dyskusja na temat wpisu
Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Mimo że pozwalamy na komentowanie osobom bez konta na platformie Disqus, to i tak zalecamy jego założenie, bo wpisy gości często trafiają do spamu.