DLSS 4, czyli jeszcze większy wzrost wydajności! NVIDIA ujawnia technologię, ale jest pewien haczyk…

NVIDIA DLSS 4

Dokładnie dziś nad ranem podczas konferencji CES 2025 Jesnen Huang przedstawił nową serię kart RTX 50xx. Wraz z tą prezentacją pojawiło się potwierdzenie dotyczące sztandarowej technologii „Zielonych”. Mowa oczywiście o DLSS 4, który zapowiada się genialnie, ale…

NVIDIA DLSS 4 bez tajemnic, ale też bez obecności na starszych GPU

Prezentacja wszystkich wiadomości o DLSS 4

Zgodnie z informacjami, jakie potwierdzono na konferencji CES 2025 DLSS 4, czyli nowa odsłona technologi DLSS od samego początku dostępne będzie na kartach z serii RTX 50xx. Co bardzo ciekawe, od razu znajdzie ona zastosowanie w aż 75 grach, co znacząco zwiększa atrakcyjność nowych układów.

■■■■■ ■■■■■■■■■■■■■■■■■

Wedle zapowiedzi technika ta ma umożliwić wykorzystanie dwukrotnie większą liczbę parametru dla rozwiązań Super Resolution oraz Ray Reconstruction. Wszystko to ma sprawić, że nie tylko zauważalny będzie wzrost wydajności, ale także stabilniejszym obrazem, mniejszym ghostingiem czy ulepszonym wygładzaniem krawędzi.

Porónanie poszczególnych wersji DLSS i klasycznego rasteru

Wspominana wydajność ma wzrosnąć nawet 8-krotnie w stosunku do natywnego renderowania. Wszystko to ma być zasługą Multi Frame Generation. Technologia ta bowiem unowocześnia znacząco klasyczny DLSS, bo dzięki AI możliwe będzie generowanie trzech dodatkowych klatek obrazu na każdą wygenerowaną w tradycyjny sposób. Zgodnie z zapowiedziami Multi Frame Generation ma być szybszy o 40% względem poprzedniej wersji i zużywać 30% mniej VRAMu niż wersja znana z architektury Ada Lovelance.

Skoro mowa o DLSS, to nie sposób nie wspomnieć o NVIDIA Reflex 2, czyli ulepszonej wersji narzędzia poprawiającego responsywność. W tym przypadku najważniejszą funkcją wydaje się Frame Wrap, dzięki któremu opóźnienie systemowe w grach ma sięgać nawet 75%. Wszystko za sprawą renderowania klatek na podstawie najnowszych danych o ruchach myszki na moment przed wysłaniem klatki obrazu do wyświetlacza.

Omówienie NVIDIA Reflex 2

Wszystko to ma sprawić, że korzystanie z DLSS-a na kartach z serii RTX 50xx będzie płynniejsze i pozbawione typowego dla technologi opóźnienia.

Wszystko to brzmi pięknie, ale ma też jeden poważny haczyk. Technologie DLSS 4 oraz Frame Generation 2 zarezerwowane są wyłącznie dla serii RTX 50xx. Oczywiście wszystko to jest efektem nowszych podzespołów, które dedykowane są właśnie tym rozwiązaniom. Dla posiadaczy starszych kart graficznych nie są to zbyt dobre wieści.

Premiera nowych technologi zaplanowana jest na dzień wydania nowych kart graficznych, czyli 30 stycznia 2025 roku. Czy takie nowości jakkolwiek Was przekonują do DLSS 4 i zakupu nowych kart? Dajcie znać w komentarzach.

Źródło: NVIDIA

O autorze
Przemysław Paterek
Redaktor działów Newsy & Promocje | Recenzent

Swoją przygodę z grami zaczynał od Mario Tennis na Gameboya Color. Wielki fan RPG-ów i strategii. Średnio co kilka miesięcy musi przejść od nowa Gothica. Zobacz więcej...

Niektóre odnośniki w powyższej publikacji to linki afiliacyjne. Jeżeli klikniesz taki link i dokonasz zakupu, otrzymamy niewielką prowizję, a Ty nie poniesiesz żadnych dodatkowych kosztów. | Etyka redakcyjna

Dyskusja na temat wpisu

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Mimo że pozwalamy na komentowanie osobom bez konta na platformie Disqus, to i tak zalecamy jego założenie, bo wpisy gości często trafiają do spamu.

Ładowanie kolejnych wpisów...
Mega promocja na 2025 ruszyła!
Zgłaszanie błędu

Błędy zdarzają sie każdemu, nawet nam. Jeżeli uważasz, że w niniejszej publikacji coś się nie zgadza, to poinformuj nas o tym korzystając z formularza poniżej. Autor tekstu otrzyma Twoje zgłoszenie, dzięki czemu będzie mógł go poprawić, jeśli zajdzie taka potrzeba.