PS5 Pro i technologia PSSR odmienią obraz grania na konsolach? Nowa technologia Sony robi różnicę

Ratchet and Clank Rift Apart PS5 Pro

Od momentu zapowiedzi PS5 Pro jedną z ciekawszych opcji, na którą reklamowany jest ten sprzęt jest technologia PSSR, czyli PlayStation Spectral Super Resolution. Dzięki temu rozwiązaniu konsola ma upscalować obraz do wyższych rozdzielczości przy jednoczesnym zachowaniu bardzo wysokiej jakości. Analiza techniczna opracowana przez redakcję Digital Foundry nie pozostawia złudzeń.

PSSR ciekawą alternatywą dla AMD FSR, ale do NVIDIA DLSS jeszcze sporo brakuje

Analiza porównawcza PSSR, NVIDIA DLSS i AMD FSR

Redakcja Digital Foundry przygotowała stosunkowo krótką, ale dokładną analizę działania technologi PSSR, która ma być jedną z głównych cech PS5 Pro. Na potrzeby tego materiału przygotowano także specjalne porównanie z dwoma innymi technologiami — AMD FSR 3.1 oraz NVIDIA DLSS. Co bardzo ważne, test obejmował tylko jedną produkcję — Ratchet and Clank Rift Apart.

■■■■■ ■■■■■■■■■■■■■■■■■

Co bardzo ciekawe, nadchodząca technologia od Sony w głównej mierze rozwiązuje problemy, jakie kojarzone są AMD FSR, czyli migotanie oraz pewne rozmycie obrazu. Widoczne jest ono szczególnie w przypadku ruchu postaci, kiedy upscaller od „czerwonego” producenta GPU niespecjalnie daje radę.

Można więc powiedzieć, że rozwiązanie od japońskiego producenta może być dla graczy konsolową konkretną alternatywą, która faktycznie jest w stanie znacząco wpływać na wydajność bez przesadnej utraty jakości. Idealnie jednak nie jest, zwłaszcza w porównaniu do NVIDIA DLSS.

Ratchet and Clank Rift Apart PSSR i NVIDIA DLSS
Ratchet and Clank Rift Apart PSSR i NVIDIA DLSS (źródło: Digital Foundry)

Bezpośrednia konfrontacja tych dwóch rozwiązań pokazuje, że za „Zielonymi” stoi przeszło 6 lat doświadczenia w opracowywaniu i ulepszaniu swojej technologii. Z tego też powodu DLSS wypada po prostu lepiej, oferując lepszą jakość niektórych detali (np. lepsza jakość oddalonych cieni czy antyaliasing w ruchu). Widać więc jak na dłoni, że przed Sony jeszcze naprawdę sporo pracy w dziedzinie rozwoju swojego autorskiego upscallera.

Sam test oczywiście także nie był idealny, bo dotyczył tylko jednej produkcji i przeprowadzany był w bardzo „surowych” warunkach. Dopiero po premierze PS5 Pro będziemy mogli bardzo dokładnie przyjrzeć się temu, jak PSSR rzeczywiście radzi sobie z poprawą wydajności. Na razie jednak trzeba czekać do 7 listopada 2024 roku…

Źródło: YouTube: Digital Foundry

O autorze
Przemysław Paterek
Redaktor działów Newsy & Promocje | Recenzent

Swoją przygodę z grami zaczynał od Mario Tennis na Gameboya Color. Wielki fan RPG-ów i strategii. Średnio co kilka miesięcy musi przejść od nowa Gothica. Zobacz więcej...

Niektóre odnośniki w powyższej publikacji to linki afiliacyjne. Jeżeli klikniesz taki link i dokonasz zakupu, otrzymamy niewielką prowizję, a Ty nie poniesiesz żadnych dodatkowych kosztów. | Etyka redakcyjna

Dyskusja na temat wpisu

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Mimo że pozwalamy na komentowanie osobom bez konta na platformie Disqus, to i tak zalecamy jego założenie, bo wpisy gości często trafiają do spamu.

Ładowanie kolejnych wpisów...
KAPITALNA OKAZJA
Zgłaszanie błędu

Błędy zdarzają sie każdemu, nawet nam. Jeżeli uważasz, że w niniejszej publikacji coś się nie zgadza, to poinformuj nas o tym korzystając z formularza poniżej. Autor tekstu otrzyma Twoje zgłoszenie, dzięki czemu będzie mógł go poprawić, jeśli zajdzie taka potrzeba.