Jedną z największych kontrowersji, jaka towarzyszyła premierze Starfield we wrześniu ubiegłego roku, była decyzja o wydaniu gry tylko z jednym trybem wydajności, który obsługiwał jedynie 30 FPS-ów. Wówczas tłumaczone to było dość pokracznie „kreatywną decyzją deweloperów”. Okazuje się jednak, że ta nie była na tyle istotna, aby ostatecznie nie wprowadzić do tej pozycji opcji nastawionej na wydajność, która i tak nie zawsze okazuje się najlepszym rozwiązaniem.
Analiza nowych trybów graficznych Starfield na konsolach Xbox Series X
Przygotowana przez Digital Foundry analiza nowej aktualizacji do Starfield bierze pod lupę kwestię działania gry w trybie nastawionym na wydajność. Od teraz najnowsza pozycja od Bethesdy oferuje opcje ustawienia 30, 40, 60 lub nieograniczonej liczby klatek na sekundę. Wszystko to jest oczywiście okupione odpowiednio niższymi detalami i rozdzielczością.
Analiza całkiem dobrze pokazuje, że implementacja trybu wydajności sprawia, że gra działa zauważalnie płynniej, choć nie jest to rozwiązanie idealne. Poza oczywistymi cięciami w kwestii szczegółowości grafiki, które dość zauważalnie rzucają się w oczy. Sama stabilność FPS-ów w większości przypadków stoi na zadowalającym poziomie, nawet kiedy znajdujemy się w środku strzelaniny.
Problem jednak zaczyna się w bardziej zaludnionych miejscach (wyjątkiem jest Neon City), gdzie gra potrafi zanotować spadki nawet do około 25 klatek. Digital Foundry wskazuje tutaj na CPU, jako na wąskie gardło, które może powodować tak znaczące spadki.
Tryb 40 FPS-ów zaś jest bardzo zaskakującym połączeniem pomiędzy trybem jakości a wydajności, choć problematyczna pozostaje kwestia stabilnego framerate’u. Pewnym remedium może być ustawienie opcji VRR w telewizorach, jeśli te oczywiście to obsługują.
- Sprawdź aktualne ceny Starfield w Instant Gaming Brak prowizji za płatność
- Sprawdź aktualne ceny Starfield w Eneba 3% taniej z kodem XGPPL skopiujPrzejdź do sklepu
- Sprawdź aktualne ceny Starfield w GAMIVO 10% taniej z kodem XGP6 skopiujPrzejdź do sklepu
Ostatecznie więc widać, że Bethesda postarała się zoptymalizować grę w możliwie jak najlepszy sposób i nawet jeśli nie jest idealnie, tak widać, że włożono w to sporo pracy. Plusem w tej sytuacji jest na pewno mnogość opcji dotyczących wyboru trybu wyświetlania, więc każdy powinien tutaj znaleźć „coś dla siebie”.
Źródło: YouTube: Digital Foundy
Dyskusja na temat wpisu
Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Mimo że pozwalamy na komentowanie osobom bez konta na platformie Disqus, to i tak zalecamy jego założenie, bo wpisy gości często trafiają do spamu.