Nie da się ukryć, że spora część osób chętnie wybiera samochód osobowy jako jeden z podstawowych środków transportu. Nie można mówić o zaskoczeniu, wszak zalety tego rozwiązania trudno zliczyć, za to dość łatwo wskazać mankamenty — wśród nich na pierwszy plan wysuwają się nieprzewidziane sytuacje drogowe.
Spis treści
W moje ręce właśnie wpadł wideorejestrator 70mai 4K A810 HDR pozwalający udokumentować każdą podróż samochodem. Zapraszam do lektury mojej recenzji, w której sprawdzam, jak topowy model chińskiego producenta sprawdza się podczas codziennego użytkowania.
70mai 4K A810 HDR — najważniejsze parametry
Do kluczowych parametrów wideorejestratorów zaliczamy matrycę, przysłonę, rozdzielczość i liczbę FPS-ów rejestrowanego obrazu czy kąty widzenia. Oto specyfikacja 70mai 4K A810 HDR:
- Rodzaj kamery: tradycyjna
- Wyświetlacz: 3” IPS
- Rozdzielczość nagrywania: 4K @ 30 FPS (25 FPS po podłączeniu tylnej kamery), Full HD @ 60/30 FPS
- Matryca: CMOS Sony STARVIS 2 IMX678
- Przysłona: f/1.8
- Kąt widzenia: 150°
- Złącza: microSD, USB-C, wejście dla dodatkowej kamery
- Łączność bezprzewodowa: Wi-Fi
- Zasilanie: akumulator 500 mAh, przewodowe
- Funkcje: HDR, GPS, ADAS, śledzenie trasy, wykrywanie ruchu, nagrywanie dźwięku, tryb parkingowy, obsługa chmury, możliwość podłączenia dodatkowej kamery, obsługa przez aplikację, polski interfejs
- Maksymalna pojemność karty pamięci: 256 GB
Test 70mai 4K A810 HDR obejmował nie tylko główne urządzenie, ale też moduł tylnej kamery 70mai RC12 HDR. Oto parametry naszej drugiej gwiazdy:
- Rodzaj kamery: tradycyjna
- Wyświetlacz: brak
- Rozdzielczość nagrywania: Full HD @ 25 FPS
- Matryca: brak danych
- Przysłona: f/2.0
- Kąt widzenia: 130°
- Złącza: wyjście do głównej kamery
- Łączność bezprzewodowa: nie
- Funkcje: HDR
Tylna kamera nie stanowi odrębnego urządzenia i nie może funkcjonować bez głównego rejestratora. Przejdźmy do właściwej części testu.
1. 70mai 4K A810 HDR — zawartość opakowania, budowa urządzenia, konfiguracja oraz oprogramowanie
W kartoniku znajdziemy komplet okablowania z ładowarką samochodową włącznie, folie elektrostatyczne, oba główne urządzenia, a nawet narzędzie do podważania uszczelek, dzięki któremu schowamy przewody.
Przednia kamera wygląda solidnie, a jakość zastosowanych materiałów jest zadowalająca. Tył urządzenia w dużej mierze stanowi 3-calowy wyświetlacz i 4 przyciski funkcyjne. Z przodu znajdziemy oczko aparatu oraz miejsce na uchwyt. Lewy bok skrywa głośnik oraz guzik „power”.
Z prawej strony umieszczono gniazdo USB-C, wejście dla dodatkowej kamery oraz slot kart pamięci. Urządzenie obsługuje microSD o pojemności do 256 GB.
Główne „oczko” w A810 oparto na matrycy Sony STARVIS 2 IMX678 z jasnym obiektywem f/1.8. Sensor wspierają również technologie 70mai Night Owl Vision, która dba o jakość nagrań w nocy oraz 70mai Maicolor Vivid+ odpowiedzialna za odszumianie i nasycenie kolorów.
Wykorzystane rozwiązania pozwalają nagrywać wideo w 4K przy 30 klatkach z HDR. Za to tylna kamera to niewielkie urządzenie rejestrujące obraz w 1080p z HDR przy 25 FPS-ach.
Budowa obu urządzeń przekłada się na prostotę ich instalacji w aucie. Wystarczy przykleić do czystej szyby naklejkę elektrostatyczną, a do niej przymocować powierzchnie z przygotowaną taśmą dwustronną — gotowe.
Warto wspomnieć także o obecności w modelu A810 modułu GPS oraz czujników przeciążenia. W urządzeniu zaimplementowano także hotspot Wi-Fi, zabrakło jednak modemu do internetu mobilnego.
Z poziomu głównej kamery możemy decydować o wszystkich najważniejszych ustawieniach sprzętu. Aplikacja 70mai również pozwala na zmianę konfiguracji, ale też podgląd i pobieranie nagrań czy aktualizację oprogramowania.
Program umożliwia także dodanie alternatywnego HUD-a, który pokazuje prędkość naszego auta, kierunek jazdy i przeciążenia, a także zaznacza pieszych czy inne pojazdy.
2. Jak się tym nagrywa, czyli zestaw 70mai 4K A810 HDR w praktyce
Według producenta 70mai 4K A810 HDR to najwyższej klasy kamera o najwyższej jakości wideo dostępnej w tej chwili na rynku. Jak to wszystko „spina się” w praktyce?
Filmy nagrywałem zarówno w dzień, jak i w nocy, przełączałem także tryb HDR. Co ważne: o ile sam moduł 70mai 4K A810 HDR może nagrywać wideo w 2160p przy 30 klatkach na sekundę, to podłączenie do niego tylnej kamery powoduje zmniejszenie tej wartości do 25 FPS.
Kamera zarejestrowała bardzo czytelny obraz. Filmy nagrałem z domyślnymi ustawieniami: rozdzielczość 4K w formacie NTSC, włączony HDR, wysoki stopień kompresji.
Szeroki kąt widzenia przedniego oczka, wynoszący 150 stopni, przydaje się do wychwytywania trudnych do dostrzeżenia podczas prowadzenia pojazdu wydarzeń.
Nie da się ukryć, że 70mai RC12 HDR nie może równać się jakością obrazu z modelem A810, ale do celów materiału dowodowego powinno w zupełności wystarczyć.
Obraz na filmach z szybszej jazdy nadal jest ostry, kolory wiernie oddane, a po powiększeniu zdjęć bez problemu można rozczytać tablice rejestracyjne mijanych pojazdów.
Przy okazji tej samej wojaży udało mi się uchwycić różnicę w obrazie wynikającą z używania funkcji HDR. Efekty widać poniżej.
W nocy bez HDR nagrania nie dostarczały zbyt wielu informacji — obraz potrafi być rozmyty, światła „ciągną się”, a tablice rejestracyjne pojazdów są trudne do odczytania.
Sytuacja dotyczy także tylnego rejestratora. Niestety nocne oświetlenie sprawia, że obraz co prawda nadaje się do ogólnej oceny sytuacji, ale w wielu sytuacjach detale umykają.
A810 to jednak pierwsza kamera 70mai, która obsługuje jednoczesne rejestrowanie w 4K HDR z przodu oraz Full HD HDR z tyłu auta.
Dzięki temu nocne nagrania mogą być wyraźne i pełne detali, co dla mniej zaawansowanej konkurencji jest po prostu nieosiągalne. Nawet miejscami mokra nawierzchnia nie sprawiła, że model A810 „stracił rezon” i zgubił ostrość.
HDR działa także w tylnej kamerze, niestety trudno mówić tu o kolosalnej różnicy. Na plus zaliczę za to fakt, że mimo kompletnych ciemności widać cokolwiek z tyłu auta.
Alternatywnie dla osób oczekujących większej płynności nagrań przygotowano tryb 1080p @ 60 FPS. Warto pamiętać, że przy tym ustawieniu nie możemy włączyć HDR.
Niezaprzeczalnym atutem jest płynność nagrania, jednak kamera nie zawsze złapie wyraźnie tablice rejestracyjne i tym podobne szczegóły, a rozdzielczość jest widocznie gorsza.
Muszę także poruszyć temat alternatywnego HUD-a, dodawanego przez sztuczną inteligencję. Ten jest dość atrakcyjny wizualnie, ale nie mamy żadnego wpływu na zawarte elementy czy wygląd nakładki.
Pomysł ma jednak nie lada potencjał. Z pomocą takich nagrań możemy przeanalizować swoje wyczyny na drodze celem poprawiania świadomości kierowcy.
Urządzenie oferuje także funkcję tak zwanego nagrania awaryjnego. Faktem jest, że wystarczy większa dziura w drodze, a nawet mocniejsze zamknięcie drzwi od auta, by model 70mai A810 oznaczył konkretne wideo jako ważne. Funkcje parkingowe dostępne są jednak po dokupieniu modułu UP04 4G.
Jeśli chodzi o system ADAS, to dostawałem adekwatne, choć czasem enigmatyczne wiadomości o pojeździe przede mną, ostrzeżenia o pieszych w zasięgu wzroku, a także o zmianie pasa ruchu — działanie asystenta zasługuje na plusik.
3. Test 70mai 4K A810 HDR — podsumowanie recenzji
Producent zapewnia, że jego urządzenie oferuje najwyższą jakość, a tym samym maksymalne bezpieczeństwo, ale jakie ma to przełożenie na rzeczywistość?
Model A810 to faktycznie „dashcamowe” dzieło sztuki. Matryca Sony STARVIS 2 IMX678 pozwala osiągnąć efekty niedostępne dla mniej zaawansowanych technologicznie urządzeń i stanowi najważniejszy filar stojący za świetnymi nagraniami kamery od 70mai.
Oczywiście nie wszystko działa idealnie — w nocy obraz potrafi się rozmazać, a źródła światła ciągną się jak przy astygmatyzmie. Do tego możliwości tylnej kamery nie dorównują opartemu na matrycy STARVIS 2 głównemu wideorejestratorowi.
Szkoda, że część świetnych funkcji modelu A810 dostępna jest tylko po podłączeniu dodatkowego modułu UP04. Mimo wymienionych mankamentów testowany zestaw jest zdecydowanie godną uwagi propozycją.
Komu mogę polecić zakup naszego dzisiejszego bohatera? W zasadzie każdemu kierowcy, który celuje w kompleksowy system monitorowania auta. Testowany zestaw zabezpiecza zarówno przód, jak i tył samochodu, a A810 i tak oferuje bardzo wiele nawet bez trybu parkingowego.
Jeżeli ktokolwiek z Was jest zainteresowany zakupem wideorejestratora 70mai 4K A810 HDR, sprzęt w dobrej cenie można dostać w sklepie internetowym X-Kom.
Zestaw 70mai 4K A810 HDR z tylną kamerą 70mai RC12 HDR
Na plus
- Matryca Sony STARVIS 2
- Nagrywanie w 4K @ 30 FPS lub 1080p @ 60 FPS
- Tryb nagrań awaryjnych
- System ADAS
- Możliwość podłączenia tylnej lub wewnętrznej kamery
Na minus
- Funkcje bezpiecznego parkowania wymagają dokupienia osobnego modułu
- Tylna kamera wyraźnie odstaje od głównego oczka jakością obrazu
Jakub Foss
Zestaw składający się z kamery samochodowej 70mai 4K A810 HDR i tylnego oczka 70mai RC12 HDR to doskonały wybór dla wszystkich kierowców. Choć tylna kamera odbiega jakością od przedniego aparatu, to jako całość bez problemu spełni wymagania większości użytkowników.
Dyskusja na temat wpisu
Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Mimo że pozwalamy na komentowanie osobom bez konta na platformie Disqus, to i tak zalecamy jego założenie, bo wpisy gości często trafiają do spamu.