Co to jest Ray Tracing i jakie gry go obsługują?

Ray Tracing

Ray Tracing — twórcy gier coraz częściej wykorzystują to określenie, chwaląc się implementacją tego rozwiązania w swoich produkcjach. Ale czym właściwie jest to obco brzmiące sformułowanie? Właśnie na to pytanie (i kilka innych) odpowiemy sobie w niniejszym artykule, najprościej jak tylko się da. Nie przedłużając, przejdźmy do konkretów!

Ray Tracing — co to jest?

Jak działa Ray Tracing
Grafika objaśniająca, jak działa Ray Tracing

Ray Tracing to zaawansowana, fotorealistyczna technika renderowania światła i cieni. Technologia wplata element fotorealizmu do gier wideo, a cały zamysł można przyrównać do filmów, które łączą obrazy generowane komputerowo (CGI) oraz prawdziwe ujęcia nagrane kamerą, aby stworzyć spójną całość.

Ray Tracing analizuje i śledzi wszystkie promienie światła generowane przez źródło światła, przez co omawiane rozwiązanie jest niezwykle zasobożerne i wymaga naprawdę dużej mocy obliczeniowej. Z tego też powodu wciąż niewiele gier obsługuje tę technologię, a te, który obsługują, i tak robią to w ograniczonym stopniu, np. renderując jedynie realistyczne odbicia czy cienie. A możliwości „pełnego” Ray Tracingu są znacznie większe — mowa tu nawet o okluzji otoczenia w czasie rzeczywistym.

■■■■■ ■■■■■■■■■■■■■■■■■
The Medium Ray Tracing porównanie
Ray Tracing wyłączony i włączony – porównanie na przykładzie The Medium

Zanim jednak wykorzystywanie tej technologii w pełni stanie się możliwe na domowych komputerach, upłynie jeszcze sporo wody w Wiśle. Niemniej twórcy gier, jak i sprzętu, mają cel, do którego mogą dążyć. A to bardzo dobra wiadomość dla całej branży, bo pokazuje, że wciąż jest pole do rozwoju.

Gry z Ray Tracing — jakie produkcje obsługują tę technologię?

Coraz więcej producentów decyduje się na implementację Ray Tracingu w swoich grach, choć trzeba uczciwie przyznać, że w ogólnym rozrachunku wciąż niewiele tytułów może się pochwalić wsparciem dla tej technologi. Niemniej jako przykład gier, które obecnie obsługują Ray Tracing, można podać m.in. następujące pozycje:

  1. Battlefield V
  2. Battlefield 2042
  3. Bright Memory: Infinite
  4. Call of Duty: Modern Warfare (2019)
  5. Call Of Duty: Black Ops Cold War
  6. Chernobylite
  7. Control
  8. Crysis Remastered
  9. Crysis Remastered Trilogy
  10. Cyberpunk 2077
  11. Doom Eternal
  12. Dying Light 2
  13. Far Cry 6
  14. F1 22
  15. Fortnite
  16. Forza Horizon 5
  17. Hitman 3
  18. Minecraft
  19. Martha is Dead
  20. Metro Exodus
  21. Marvel’s Guardians of the Galaxy
  22. Resident Evil 2
  23. Resident Evil 3
  24. Resident Evil 7
  25. Resident Evil Village
  26. Shadow of the Tomb Raider
  27. The Medium
  28. The Persistence
  29. Watch Dogs Legion
  30. Wolfenstein: Youngblood

To tylko niektóre z produkcji wspierających obecnie Ray Tracing — pełna lista jest zauważalnie dłuższa, a do tego stale się powiększa. Niemniej, biorąc pod uwagę ogólną liczbę gier dostępnych na rynku, nadal jest to kropla w morzu.

Jak włączyć Ray Tracing?

Ray Tracing włącza się w ustawieniach graficznych gier, które go obsługują. Rzadko zdarza się, aby technologia była uruchomiona domyślnie, bo jak już wspomnieliśmy powyżej, jest bardzo zasobożerna i wymaga mocarnych podzespołów.

Jakie karty graficzne obsługują Ray Tracing?

Ray Tracing działa zarówno na kartach graficznych NVIDII, jak i AMD. Aby móc korzystać z Ray Tracingu i jednocześnie odczuwać komfort z rozgrywki, trzeba posiadać odpowiednio mocne GPU lub konsolę — Xbox Series X albo PlayStation 5. Większość w miarę nowoczesnych kart graficznych odpali gry z tą technologią, ale nie na satysfakcjonującym poziomie — bo 20 FPS-ów raczej nikogo nie urządza.

Innymi słowy, żeby można było mówić o komfortowej grze z włączonym Ray Tracingiem, nie obejdzie się bez inwestycji w GPU z nieco wyższej półki. To nie tak, że Ray Tracing wymaga specjalnej karty graficznej — omawiana technologia nie jest zarezerwowana wyłącznie dla określonych modeli. Po prostu nasz podzespół musi być odpowiednio mocny, żeby sobie z nią poradzić.

Technologiczne demo Real-Time Ray Tracing od Remedy Entertainment

Warto wspomnieć, że swojego czasu NVIDIA opracowała technologię DLSS poprawiającą płynność działania gier z włączonym Ray Tracingiem, a także przygotowała Real-Time Ray Tracing (RTX) – „odmianę” wspomnianej technologii wykorzystującą dodatkowe algorytmy i jednostki obliczeniowe na kartach graficznych z serii RTX. Z kolei AMD ma w zanadrzu FSR, które również zwiększa liczbę FPS-ów w grach z Ray Tracingiem i nie tylko.

Ray Tracing — podsumowanie

Mamy nadzieję, że dobrze wyjaśniliśmy, co to jest Ray Tracing. Nie da się ukryć, że możemy mówić o rewolucyjnej technologii, która pozytywnie wpływa na rozwój branży i powoli przybliża nas do osiągnięcia prawdziwego fotorealizmu w grach.

Przeczytaj też: Z czego składa się komputer

A Wy co sądzicie o omawianym rozwiązaniu i jakie są Wasze ulubione gry z Ray Tracingiem? Dajcie znać w komentarzach poniżej!

■■■■■ ■■■■■■■■■■■■■■■■■
O autorze
Kacper Kościański
Redaktor naczelny & CEO

Ojciec-założyciel XGP.pl. Zapalony gracz od najmłodszych lat, przygodę z dziennikarstwem growym zaczynał na własnych blogach, o których dzisiaj nikt już nie pamięta. Zobacz więcej...

Niektóre odnośniki w powyższej publikacji to linki afiliacyjne. Jeżeli klikniesz taki link i dokonasz zakupu, otrzymamy niewielką prowizję, a Ty nie poniesiesz żadnych dodatkowych kosztów. | Etyka redakcyjna

Dyskusja na temat wpisu

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Mimo że pozwalamy na komentowanie osobom bez konta na platformie Disqus, to i tak zalecamy jego założenie, bo wpisy gości często trafiają do spamu.

Ładowanie kolejnych wpisów...
TYLKO DO 31.12!
Zgłaszanie błędu

Błędy zdarzają sie każdemu, nawet nam. Jeżeli uważasz, że w niniejszej publikacji coś się nie zgadza, to poinformuj nas o tym korzystając z formularza poniżej. Autor tekstu otrzyma Twoje zgłoszenie, dzięki czemu będzie mógł go poprawić, jeśli zajdzie taka potrzeba.