Właśnie pojawiły się najnowsze dane, które obrazują wygląd rynku konsol do gier w całym 2022 roku. Podsumowanie globalnej sprzedaży z tego okresu nasuwa jeden wniosek – Sony nadal króluje pomimo braku dostępności PS5 przez dużą część czasu objętego badaniem. Microsoftowi udało się jednak nadrobić kilka procent w stosunku do swojego największego rywala.
Jak wyglądał rynek konsol do gier w 2022 roku?
Ampere Analysis przeprowadziło badanie, dzięki któremu możemy poznać szczegółowe dane sprzedażowe głównych firm działających na rynku konsol w 2022 roku. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na uwagę dołączoną do zaprezentowanych wyników – podliczony w nich podział pomiędzy trzech gigantów nie dotyczy samej sprzedaży sprzętu, ale też zawartości gier i wszelkich usług subskrypcyjnych takich jak biblioteka Xbox Game Pass czy PS Plus.
Wnioski z przedstawionej grafiki nasuwają się same. Pozycja lidera wciąż należy do Sony, a składa się na to co najmniej kilka czynników: dużo wyższa cena PS5, prężnie działający segment usług oraz znacznie większa monetyzacja gier w porównaniu do Nintendo.
Fani Xboxów mogą mieć jednak kilka powodów do radości. Z przeprowadzonej analizy możemy bowiem dowiedzieć się, że dzięki zainteresowaniu na konsole „Zielonych” i Game Passa, Microsoft był jedyną firmą, która zwiększyła swój udział w rynku. Ten wzrósł z 25,5% w 2021 roku do 27,3% w 2022 roku.
Co więcej, Switch znajduje się obecnie w fazie schyłkowej, co daje możliwość na dogonienie Nintendo przez Microsoft. Może się tak stać głównie za sprawą usług, na które posiadacze Xboxów wydali prawie cztery razy więcej niż subskrybenci Switch Online.
„Gigantowi z Redmond” udało się też zyskać odrobinę na zawirowaniach związanych z zaburzonym łańcuchem dostaw. Wszystko za sprawą Xboxa Series S, który w tym czasie zdołał minimalnie zwiększyć swój udział w sprzedaży. Popyt na konsolę w okresie świątecznym był jednak niski (i to przy zastosowaniu różnorakich promocji), co świadczy o jednym – większość graczy skłania się jednak bardziej ku mocniejszemu Xboxowi Series X.
Na tym jednak dobre wiadomości dla zwolenników Xboxów się kończą. Ampere przewiduje, że ze względu na zwiększoną dostępność PS5, różnica pomiędzy sprzedażą konsol Sony i Microsoftu pogłębi się na korzyść „Niebieskich”. Xbox Series X stanie się bardziej dostępny dopiero od połowy 2023 roku.
Zobacz też: Najlepsze gry VR
Na koniec podsumujmy ogólną bazę użytkowników. PS5 osiągnął 30 milionów sprzedanych jednostek, podczas gdy Xboxy Series X|S znalazły tylko 18,5 miliona odbiorców.
Dyskusja na temat wpisu
Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Mimo że pozwalamy na komentowanie osobom bez konta na platformie Disqus, to i tak zalecamy jego założenie, bo wpisy gości często trafiają do spamu.