AMD FidelityFX w pigułce. Co to jest AMD FSR i jak działa?

AMD FidelityFX

AMD FSR, a dokładniej AMD FidelityFX Super Resolution, zadebiutowało 22 czerwca 2021 roku. Technologią ze stajni „Czerwonych” interesuje się wielu graczy, ale mało kto zna szczegóły jej działania. W niniejszym artykule wyjaśnimy wszelkie technikalia, a także powiemy sobie, jakie gry obsługują FSR oraz które karty graficzne wspierają rozwiązanie AMD. Zapraszamy do lektury!

AMD FSR — co to jest i jak działa?

Odpowiedź na pytanie „co to jest AMD FSR” można zamknąć w jednym zdaniu. Otóż jest to technika skalowania przestrzennego, która pozwala na skalowanie obrazu bez wykorzystywania do tego danych tymczasowych. Technologia AMD nie uwzględnia ani historii poprzednich klatek, ani wektorów ruchu. FidelityFX Super Resolution powstało jako odpowiedź na technologię ze stajni Nvidii o nazwie DLSS, czyli Deep Learning Super Sampling.

AMD FidelityFX Super Resolution
AMD FidelityFX Super Resolution

Ciekawostką jest fakt, że FSR bazuje na algorytmie Lanczosa powstałym ponad 40 lat temu, bo w roku 1979. Wspomniany algorytm został wzbogacony o autorskie rozwiązania AMD, które mają za zadanie zapobiegać pojawianiu się różnych rodzajów defektów graficznych. Pod względem zaawansowania propozycja „Czerwonych” na tle konkurencji pozostaje więc w tyle, jednakże jej mocna strona polega na czymś zgoła odmiennym.

■■■■■ ■■■■■■■■■■■■■■■■■

Otóż technologia autorstwa AMD jest standardem otwartym, co oznacza, że funkcjonuje ona nie tylko na szerokiej gamie kart graficznych niezależnie od ich producenta, ale także na konsolach 9. generacji (Xbox Series X|S, PlayStation 5), które to wyposażone są w APU z układem AMD RDNA 2.

Film prezentujący działanie AMD FidelityFX Super Resolution

Dodatkowym atutem FSR jest także fakt, że technologia ta została zintegrowana z dwoma niezwykle popularnymi silnikami – Unreal Engine oraz Unity. Ponadto AMD udostępniło kod źródłowy swojego rozwiązania, dzięki czemu wszyscy deweloperzy zainteresowani jego implementacją w swoich grach mogą to bez przeszkód zrobić, tym bardziej że wszelka niezbędna dokumentacja oraz pliki dostępne są bezpłatnie w Sieci.

AMD FSR — pytania i odpowiedzi

Poniższa część artykułu zawiera odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania odnośnie do AMD FidelityFX Super Resolution. Omawiamy m.in. różnice pomiędzy wersjami rzeczonej technologii oraz informujemy, na jakim sprzęcie można z niej korzystać.

AMD FSR 2.0 kontra FSR 1.0 — jakie różnice?

Główną i jednocześnie najbardziej znaczącą różnicą pomiędzy AMD FSR 1.0 i AMD FSR 2.0 jest fakt, że nowsza wersja FidelityFX Super Resolution wykorzystuje technikę skalowania czasowego, a nie przestrzennego, tak jak jej prekursor. Oznacza to mniej więcej tyle, że w trakcie renderowania klatek uwzględniana jest zawartość poprzednich z nich, co przekłada się na jeszcze większy wzrost jakości generowanego obrazu.

Niestety AMD FSR 2.0 ma też większe wymagania w stosunku do wersji 1.0, dlatego zaleca się korzystanie z karty graficznej o mocy porównywalnej do GeForce RTX 2060 w przypadku skalowania obrazu do rozdzielczości 4K lub GeFore GTX 1080, jeśli naszą natywną rozdzielczością jest 1440p.

AMD FSR 2.0
AMD FidelityFX Super Resolution 2.0

Technologia AMD FSR nieustannie się rozwija. Dla przykładu, wydana we wrześniu 2022 roku wersja 2.1 przyniosła kilka poprawek algorytmów, odpowiadających za usprawnienia jakości wyświetlonego obrazu poprzez redukcję efektów shimmeringu oraz ghostingu, czyli dwóch bolączek najczęściej występujących podczas wykorzystywania techniki upscalingu.

Pierwszą grą, w której zaimplementowano FSR 2.1 jest… Farming Symulator 22. To właśnie materiały z tej produkcji posłużyły firmie AMD do przedstawienia różnic pomiędzy wersjami 2.0 a 2.1.

Prezentacja AMD FSR 2.1 na przykładzie Farming Simulator 22

AMD FSR kontra Upscaling — czym się różnią?

Technicznie rzecz ujmując, AMD FSR jest odmianą upscalingu, jednak o wiele bardziej zaawansowaną. Bazowy Upscaling polega na prostym rozciąganiu obrazu w niskiej rozdzielczości w taki sposób, aby dopasować go do docelowej rozdzielczości wyświetlacza. Następnie powstałe w wyniku tego procesu puste przestrzenie między pikselami są uzupełniane.

■■■■■ ■■■■■■■■■■■■■■■■■

Pierwsza wersja AMD FidelityFX była techniką skalowania przestrzennego, która nie potrzebowała informacji z poprzednio wyświetlonych klatek. W przypadku jej następcy (FSR 2.0), mamy już do czynienia ze skalowaniem czasowym. Obie z tych technik są o wiele bardziej zaawansowane niż tradycyjny Upscaling i dają zauważalnie lepsze efekty, często również przy jednoczesnym zysku na wydajności.

AMD FSR vs Upscaling
AMD FSR kontra inne metody Upscalingu

Jak można zauważyć na powyższej na grafice, technologia „Czerwonych” pozwala na uzyskanie obrazu niemal identycznego z tym generowanym w natywnej rozdzielczości.

Czym wyróżniają się tryby AMD FSR — Quality, Balanced, Performance i Ultra Performance?

AMD FidelityFX Super Resolution
Porównanie trybów działania AMD FidelityFX Super Resolution

AMD FidelityFX Super Resolution oferuje kilka trybów jakości do wyboru. Tryby te to:

  • Ultra Quality
  • Quality
  • Balanced
  • Performance

Jak można się domyślić, pierwsze dwa tryby przekładają jakość obrazu ponad wydajność, chociaż warto zaznaczyć, że ta i tak ulega poprawie. Tryb Balanced stawia z kolei na kompromis pomiędzy szczegółowością grafiki a wydajnością.

Natomiast ostatni z listy, tryb Performance, skupia się na uzyskiwaniu jak największej ilości klatek kosztem rozdzielczości wyświetlanego na ekranie obrazu. Zalecany jest jedynie w przypadkach, w których dodatkowa wydajność jest naprawdę niezbędna.

Jakie gry obsługują AMD FSR?

AMD FSR - Gry
AMD FSR — obsługiwane gry

Lista produkcji obsługujących AMD FSR 2.0 wygląda coraz bardziej imponująco i zawiera takie tytuły jak m.in. Baldur’s Gate III, Black Desert, Cyberpunk 2077, Resident Evil Village czy The Medium. Łączna liczba gier będących w stanie wykorzystać możliwości omawianej technologii przekracza już setkę.

Jest to znaczący postęp od czasu premiery pierwszej wersji FSR, która na początku wspierana była przez zaledwie 7 tytułów. Obecnie coraz więcej produkcji otrzymuje aktualizacje dodające obsługę AMD FidelityFX Super Resolution. Otwartość tej technologii oraz wsparcie również dla starszych modeli kart graficznych przekłada się na jej rosnącą popularność, dlatego możemy się spodziewać, że kontakt z FSR będziemy mieli coraz częściej.

AMD FSR — jakie karty graficzne obsługuje?


Jak już zostało wspomniane, FSR jest standardem otwartym, a co za tym idzie, nie ogranicza się tylko i wyłącznie do kart graficznych firmy AMD. Wsparcie otrzymały także GPU Nvidii, poczynając od mających już swoje lata GeForce GTX 1xxx w górę.

■■■■■ ■■■■■■■■■■■■■■■■■

W przypadku Radeonów najstarszymi obsługiwanymi modelami jest seria RX 400. Ponadto FidelityFX Super Resolution wspiera także wybrane zintegrowane układy graficzne Intel UHD Graphics oraz te mieszczące się w APU Ryzen – zarówno desktopowych, jak i mobilnych, poczynając od serii 2000G wzwyż.

Pełna lista kart graficznych obsługiwanych przez AMD FSR prezentuje się następująco:

  1. AMD Radeon 6000 Series
  2. AMD Radeon 6000M Series
  3. AMD Radeon 5000 Series
  4. AMD Radeon 5000M Series
  5. AMD Radeon VII Graphics
  6. AMD Radeon RX Vega Series
  7. AMD Radeon 600 Series
  8. AMD Radeon RX 500 Series
  9. AMD Radeon RX 480/470/460 Graphics
  10. AMD Ryzen Desktop z grafiką AMD Radeon
  11. AMD Ryzen Mobile z grafiką AMD Radeon
  12. NVIDIA® GeForce RTX 30 Series
  13. NVIDIA® GeForce RTX 20 Series
  14. NVIDIA® GeForce® 16 Series
  15. NVIDIA® GeForce® 10 Series

Nie da się ukryć, że lista jest całkiem spora.

AMD FSR — podsumowanie

Jak na razie nie zanosi się na to, aby AMD miało zamiar spocząć na laurach. Firma ogłosiła już trzecią wersję swojej technologii, której premiera planowana jest na pierwszą połowę 2023 roku.

FSR 3.0 ma być wykorzystywane w silniku Unreal Engine 5 i jeśli wierzyć zapewnieniom, nowa odsłona FidelityFX Super Resolution powinna zapewnić niemal dwa razy więcej klatek niż FSR 2.0. Ma w tym pomóc technika Fluid Motion Frames, o której na ten moment wiadomo niestety tylko tyle, że istnieje.

Przeczytaj też: Co to jest Ray Tracing?

Można więc zauważyć, że FSR jest wciąż rozwijaną technologią i istnieje spora szansa na to, że w bliżej nieokreślonej przyszłości pokaże ona pełnię swojego potencjału. Niewątpliwą przewagą rozwiązania AMD nad DLSS od Nvidii jest otwartość, ponieważ FSR wspiera nawet kilkuletnie karty graficzne, a także konsole obecnej generacji. Niemniej dobrze, że na rynku jest konkurencja – z punktu widzenia graczy, tej nigdy za wiele.

O autorze
Jakub Dmuchowski
Redaktor działu Artykuły | Recenzent

Swoją przygodę z grami komputerowymi rozpoczął od Herkulesa oraz Jazz Jackrabbit 2, tydzień później zagrywając się już w Diablo II i The Elder Scrolls III: Morrowind. Pasjonat tabelek ze statystykami oraz nieliniowych wątków fabularnych. Zobacz więcej...

Niektóre odnośniki w powyższej publikacji to linki afiliacyjne. Jeżeli klikniesz taki link i dokonasz zakupu, otrzymamy niewielką prowizję, a Ty nie poniesiesz żadnych dodatkowych kosztów. | Etyka redakcyjna

Dyskusja na temat wpisu

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Mimo że pozwalamy na komentowanie osobom bez konta na platformie Disqus, to i tak zalecamy jego założenie, bo wpisy gości często trafiają do spamu.

Ładowanie kolejnych wpisów...
ŚWIETNA PROMOCJA
Zgłaszanie błędu

Błędy zdarzają sie każdemu, nawet nam. Jeżeli uważasz, że w niniejszej publikacji coś się nie zgadza, to poinformuj nas o tym korzystając z formularza poniżej. Autor tekstu otrzyma Twoje zgłoszenie, dzięki czemu będzie mógł go poprawić, jeśli zajdzie taka potrzeba.