Podatki w świecie gier komputerowych – z jakimi formami opodatkowania mogą spotkać się gracze?

Gracz

Świat gier komputerowych kojarzy się przeważnie z rozrywką, jednak dla wielu graczy jest to również źródło stałego lub sporadycznego przychodu. Dotyczy to m.in. streamowania lub sprzedaży produktów wirtualnych. Jak takie działania wyglądają w świetle polskiego prawa podatkowego? Na co należy zwrócić uwagę?

Jakie czynności w świecie gier komputerowych mogą podlegać opodatkowaniu?

Gry komputerowe to już nie tylko sposób na oderwanie się od rzeczywistości po długim dniu w pracy. Ta branża, podobnie jak e-commerce, handel detaliczny, również podlega różnorodnym aspektom prawno-podatkowym. Jest to o tyle istotne, że gry komputerowe angażują graczy w każdym wieku. Szczególną uwagę należy zwrócić na działanie osób małoletnich, które czasami bez świadomości mogą podjąć się czynności, które w świetle polskiego prawa podlegają opodatkowaniu. Czego w ogólnym rozrachunku może to dotyczyć?

  • Uzyskiwanie dochodu poprzez streamowanie – jest to rodzaj działania, które da się zaklasyfikować jako przesyłanie wideo przez internet w czasie rzeczywistym. Przeważnie odbywa się na platformie Twitch, a streamerzy mogą udostępniać podczas transmisji płatne reklamy lub pozyskiwać pieniądze od widzów w ramach dotacji. Przychody z tego tytułu podlegają opodatkowaniu.
  • Udział w zawodowych rozgrywkach i turniejach – ta kwestia dotyczy zawodowych e-graczy. Uznawanie e-sportu za realną dziedzinę sportową wciąż pozostaje kwestią sporną, co z kolei przekłada się na trudności i niejasności w odniesieniu takich rozgrywek do prawa podatkowego. Jeśli osoba fizyczna zwycięży w takim turnieju jako gracz indywidualny (nie świadczy usług na rzecz innego podmiotu), to taka wygrana podlega opodatkowaniu stawką zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10%.
  • Sprzedaż produktów wirtualnych, takich jak skórki do przedmiotów, elementy zbroi, trofea, i wszystkich tego typu produktów, które w pewnym stopniu modyfikują i rozbudowują świat gry. Takie rzeczy każdy gracz może stworzyć samodzielnie, jednak aby trafiły do oficjalnej sprzedaży, powinny być zaakceptowane przed dewelopera.

Niektóre czynności, takie jak wygrywanie w turniejach cybersportowych, wciąż nie podlegają jednoznacznym regulacjom prawnym. Jednak taka działalność, jak uzyskiwanie przychodu z tytułu sprzedaży produktów wirtualnych, podlega już opodatkowaniu. Osoby, które regularnie lub sporadycznie się na nią decydują, powinny zapoznać się z formami opodatkowania w 2023 roku i sprawdzić, w jaki sposób się rozliczyć.

Sporadyczna sprzedaż przedmiotów wirtualnych

Produkty wirtualne uznaje się w świetle prawa za wyroby niematerialne. Osoba, która stworzyła nową skórkę dla postaci w grze, staje się jej twórcą i posiada ona do niej prawa autorskie. Warto w tym miejscu wspomnieć, że istnieją dwa rodzaje praw autorskich: osobiste i majątkowe. Te pierwsze są niezbywalne i przysługują twórcy niezależnie od tego, co zrobi z danym produktem. Inaczej jest w przypadku praw autorskich majątkowych – one już podlegają zbyciu. Mogą zostać sprzedane lub przekazane w formie licencji.

Niektórzy gracze sprzedają swoje produkty w sposób nieregularny, sporadyczny. W takiej sytuacji można mówić o przychodzie z odpłatnego zbycia praw majątkowych. Wtedy należy rozliczyć w odpowiedniej do tego formie PIT.

Regularne sprzedawanie przedmiotów wirtualnych – formy opodatkowania

Zupełnie inaczej jest w przypadku, gdy taka sprzedaż ma charakter ciągły i regularny. Wtedy przychód podlega opodatkowaniu z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej. W świetle polskiego prawa podatkowego można takie przychody rozliczyć według:

  • Zasad ogólnych – to najbardziej znana skala podatkowa, która składa się z dwóch progów: 12% i 32%. Jej zdecydowaną zaletą jest możliwość skorzystania z różnorodnych form ulg podatkowych jak np. ulga prorodzinna. Na tę formę często decydują się osoby, które nie uzyskują wysokich przychodów. Sama kwota wolna od podatku wynosi w tym przypadku 30 000 złotych.
  • Podatku liniowego – w tej formie skala opodatkowania jest stała i wynosi 19%, niezależnie od wysokości przychodu. Ze względu na to najczęściej decydują się na nią osoby, które zarabiają powyżej 120 000 złotych w ciągu roku. Warto jednak mieć na uwadze, że nie widnieje ona jako podstawowa forma opodatkowania, dlatego też jej wybór należy zgłosić do Naczelnika Urzędu Skarbowego w formie pisemnego oświadczenia.

Istnieje jeszcze jedna forma opodatkowania, a mianowicie ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W tym przypadku skala podatku jest naprawdę różnorodna. Może wynieść od 2% do nawet 17%. 

Niestety, rozliczanie w ten sposób dochodów przez sprzedaż produktów wirtualnych wydaje się nieco kłopotliwe. Nie dotyczy to samej możliwości skorzystania z tej formy, a raczej wyboru odpowiedniej stawki podatkowej. Jeśli sprzedawca nie przetworzył w żaden sposób nabytych wcześniej rzeczy wirtualnych, to może zdecydować się na próg 3%. Natomiast gdy samodzielnie stworzył produkt, jedna z najniższych stawek przestaje obowiązywać.

Sprzedaż przedmiotów wirtualnych przez osobę nieletnią – jak to wygląda w świetle prawa?

Gry komputerowe angażują coraz to młodszą grupę odbiorców. Niektórzy nieletni gracze także decydują się na tworzenie produktów wirtualnych np. nowych skórek dla ich ulubionych postaci. Co zrobić, gdy dojdzie do sprzedaży takich wyrobów przez osobę małoletnią? 

Przychód z tego tytułu powinni rozliczyć rodzice w swoich zeznaniu podatkowym. Co istotne, należy również zwrócić uwagę na jego wysokość. Jeśli kwota przekroczy określoną stawkę, to niestety rodzice zostaną pozbawieniu ulgi podatkowej na dziecko.

Gry komputerowe to już nie tylko forma rozrywki, ale także rosnąca branża, której dotyczą sprawy prawno-podatkowe. Wszyscy gracze, którzy sprzedają produkty wirtualne lub zarabiają na streamowaniu, powinni zdawać sobie sprawę z obowiązków podatkowych.

TAGI:

Niektóre odnośniki w powyższej publikacji to linki afiliacyjne. Jeżeli klikniesz taki link i dokonasz zakupu, otrzymamy niewielką prowizję, a Ty nie poniesiesz żadnych dodatkowych kosztów. | Etyka redakcyjna

Dyskusja na temat wpisu

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Mimo że pozwalamy na komentowanie osobom bez konta na platformie Disqus, to i tak zalecamy jego założenie, bo wpisy gości często trafiają do spamu.

Zgłaszanie błędu

Błędy zdarzają sie każdemu, nawet nam. Jeżeli uważasz, że w niniejszej publikacji coś się nie zgadza, to poinformuj nas o tym korzystając z formularza poniżej. Autor tekstu otrzyma Twoje zgłoszenie, dzięki czemu będzie mógł go poprawić, jeśli zajdzie taka potrzeba.