Assassin’s Creed Shadows daje radę na PS5 i Xbox Series X! Płynna rozgrywka i ładna grafika

Assassin's Creed Shadows

W minionych miesiącach Ubisoft często podkreślał graficzne możliwości silnika Anvil wykorzystanego Assassin’s Creed Shadows, przy okazji zwracając uwagę na niemniej zaawansowaną fizykę. Udostępniane materiały cieszyły oko, ale jednocześnie wzbudzały obawy, czy moc obliczeniowa PS5 i Xbox Series S|X wystarczy do zapewnienia płynnej rozgrywki. Najnowszy materiał od Digital Foundry dowodzi, że w przypadku optymalizacji twórcy stanęli na wysokości zadania.

Assassin’s Creed Shadows – analiza techniczna wersji na PlayStation 5, Xbox Series X i Xbox Series S.

Assassin’s Creed Shadows – analiza techniczna od Digital Foundry

Assassin’s Creed Shadows to pierwsza odsłona serii, która wykorzystuje efekty graficzne oparte na ray tracingu. W przypadku PS5 oraz Xbox Series X mowa tu konkretnie o globalnym oświetleniu (RTGI), z kolei posiadacze PS5 Pro i PC zobaczą dodatkowo realistyczne odbicia.

■■■■■ ■■■■■■■■■■■■■■■■■

W tym przypadku różnica na korzyść aktywnego RTGI widoczna jest gołym okiem. Drobne elementy są poprawnie oświetlone, co nadaje otoczeniu dodatkowej głębi.

Assassin's Creed Shadows RTGI na konsolach
Po lewej RTGI nieaktywne, po prawej RTGI aktywne (źródło: Digital Foundry)

Grając na PS5 lub Xbox Series X w ustawieniach znajdziemy trzy poziomy opcji graficznych. Zarówno tryb jakości, jak i zbalansowany spisują się bardzo dobrze, ponieważ spadki płynności występują jedynie okazjonalnie.

  • Tryb jakości: rozdzielczość od 1080p do 1620p (skalowana do 4K), 30 klatek na sekundę, globalne oświetlenie bazujące na ray tracingu, zaawansowana fizyka włosów
  • Tryb zbalansowany: rozdzielczość od 900p do 1440p (skalowana do 4K), 40 klatek na sekundę, globalne oświetlenie bazujące na ray tracingu, zaawansowana fizyka włosów
  • Tryb wydajności: rozdzielczość od 810p do 1440p (skalowana do 4K), 60 klatek na sekundę, globalne oświetlenie bazujące na ray tracingu (tylko w kryjówce), zaawansowana fizyka włosów (tylko w kryjówce i podczas cutscenek)

Tego samego niestety nie da się powiedzieć o trybie wydajności. Mimo wyłączenia ray tracingu poza kryjówką i obniżenia jakości cieni utrzymanie stabilnych 60 FPS pozostaje w sferze marzeń.

Na jeszcze większe kompromisy muszą nastawić się właściciele Xboxa Series S. Natywna rozdzielczość w kryzysowych momentach potrafi spaść do 720p, tekstury są mniej ostre, a stałe 30 klatek na sekundę nie zawsze jest gwarantowane.

Assassin’s Creed Shadows trafi w ręce graczy w najbliższy czwartek, 20 marca 2025 roku. W międzyczasie zachęcamy do przeczytania naszego podsumowania pierwszych recenzji.

Źródło: Youtube (Digital Foundry)

O autorze
Kacper Szymanik
Redaktor działów Newsy & Promocje

Z grami wideo zaznajomiony od dziecka. Pierwsze kroki stawiał w Heroes of Might and Magic III, Twierdzy Krzyżowiec oraz Gothic. W głównej mierze gracz pecetowy, który mógłby co tydzień zmieniać podzespoły w swoim komputerze. Zobacz więcej...

Niektóre odnośniki w powyższej publikacji to linki afiliacyjne. Jeżeli klikniesz taki link i dokonasz zakupu, otrzymamy niewielką prowizję, a Ty nie poniesiesz żadnych dodatkowych kosztów. | Etyka redakcyjna

Dyskusja na temat wpisu

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Mimo że pozwalamy na komentowanie osobom bez konta na platformie Disqus, to i tak zalecamy jego założenie, bo wpisy gości często trafiają do spamu.

Ładowanie kolejnych wpisów...
Poradnik został zaktualizowany
Zgłaszanie błędu

Błędy zdarzają sie każdemu, nawet nam. Jeżeli uważasz, że w niniejszej publikacji coś się nie zgadza, to poinformuj nas o tym korzystając z formularza poniżej. Autor tekstu otrzyma Twoje zgłoszenie, dzięki czemu będzie mógł go poprawić, jeśli zajdzie taka potrzeba.