Gry wideo to medium, którego proces produkcyjny jest niezwykle skomplikowany i czasochłonny. W ostatnich latach można jednak zauważyć, że czas, w jakim powstają największe, produkcje uległ znacznemu wydłużeniu. Zjawisko to wytłumaczył Mark Darrah — doświadczony deweloper oraz były producent wykonawczy serii Dragon Age.
Mark Darrah wyjaśnia, dlaczego gry AAA są tworzone tak długo
Mark Darrah to doświadczony twórca gier, a także były producent wykonawczy serii Dragon Age. Choć mężczyzna opuścił BioWare w 2022 roku, to wciąż jest wiązany z tworzona niegdyś przez siebie marką, gdy aktualnie jest konsultantem, pracującym nad najnowszą częścią o podtytule The Veilgurad.
Twórca od jakiegoś czasu aktywnie udziela się też w mediach społecznościowych z dużym naciskiem na serwis YouTube, gdzie publikuje filmy, w których dzieli się swoim przemyśleniami i doświadczeniami o branży gier. W najnowszym odcinku deweloper zdradził, dlaczego gry z segmentu AAA powstają tak długo.
Darrah podkreślił, że powodów takiego stanu rzeczy jest kilka. Przede wszystkim wiele tego typu projektów nie powstaje tak długo, jak mogłoby się wydawać. Wiele gier zapowiadanych jest graczom jeszcze w momencie, gdy są na bardzo wczesnym etapie preprodukcji, gdy zaledwie garstka osób wykonuje prace koncepcyjne. Taki przypadek mieliśmy przy okazji zwiastuna The Elder Scrolls VI, gdy pokazany został on fanom 6 lat temu, a dopiero od niedawna ruszyły właściwe prace nad tytułem.
Darrah zaznaczył też, że wiele firm, jak, chociażby Rockstar, decyduje się na zupełnie inny model wydawania swoich gier. Twórcy serii GTA i Red Dead Redemption stawiają na jeden, wielki hit co 10 lat, który wśród graczy będzie fenomenem i złotym graalem, który będzie spędzał im sen z powiek, niż tworzenie seryjnie kolejnych tytułów jak, chociażby Ubisoft. Właśnie dlatego na GTA fani zmuszeni są czekać już prawie 12 lat.
Doświadczony twórca zwrócił jeszcze uwagę na jeden bardzo ciekawy aspekt. W jego ocenie gry z segmentu AA oraz indie mogą spowalniać powstawanie tytułów wysokobudżetowych. Mężczyzna uargumentował swoją tezę tym, że gry z mniejszym budżetem często wymagają mniej czasu na ich produkcje, dzięki czemu łatwiej i szybciej wprowadzają na rynek innowacyjne pomysły, a studia gier AAA chcąc nadążać za trendami, muszą dostosowywać swoje tytułu, co spowalnia proces.
- Sprawdź aktualne ceny Dragon Age: Inquisition w Instant Gaming Brak prowizji za płatność
- Sprawdź aktualne ceny Dragon Age: Inquisition w Eneba 3% taniej z kodem XGPPL skopiujPrzejdź do sklepu
- Sprawdź aktualne ceny Dragon Age: Inquisition w GAMIVO 10% taniej z kodem XGP6 skopiujPrzejdź do sklepu
Choć argumentacja dewelopera wydaje się bardzo sensowna i podbudowana logicznymi argumentami to raczej nie pocieszy graczy, którzy latami czekają na swoje ukochane gry. Fanom pozostaje jedynie uzbroić się w cierpliwość i wypatrywać kiedy takie gry jak GTA 6 czy nowa część The Elder Scrolls będą miały swoje premiery.
Źródło: X/Twitter
Dyskusja na temat wpisu
Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Mimo że pozwalamy na komentowanie osobom bez konta na platformie Disqus, to i tak zalecamy jego założenie, bo wpisy gości często trafiają do spamu.