W kwestii rynku gier Polska już od dawna nie jest zaściankiem Europy. Firmy pokroju CD Projektu czy Techlandu tworzą licznie sprzedające się hity AAA, a za nimi podąża szereg innych, nie mniej uzdolnionych deweloperów. Starania naszych rodaków podsumowuje ostatni raport „The game industry of Poland” za 2023 rok, który dowodzi, że jest dobrze, a może być jeszcze lepiej.
Raport „The game industry of Poland 2023” opublikowany
Pomińmy zbędne ceregiele i przejdźmy od razu do liczb. Tych raport o stanie polskiej branży gier za 2023 rok zawiera całkiem sporo.
Zacznijmy od graczy. Zgodnie z danymi nasza grupa może liczyć w Polsce już nawet 20 milionów osób. 80% z nas to dorośli, a 47% jest płci żeńskiej.
Dzięki temu udało nam się uczynić polski 9. najliczniej reprezentowanym językiem na Steamie. W przypadku GOG-a zajmujemy natomiast 4. lokatę, dla Xboxa i PlayStation jesteśmy z kolei 13. największym rynkiem zbytu. W rankingu użytkowników Epic Games Store także plasujemy się na wysokiej 7. pozycji.
Widać więc wyraźnie, że Polska nadal PC-tami stoi. Przejdźmy teraz do biznesowej części raportu, która sprawdziła kondycję naszych rodzimych studiów tworzących oraz wydających gry.
Po spadku przychodów w 2021 roku zeszły rok przyniósł w tej kwestii wzrost, który pozwolił na osiągnięcie wyższych zarobków branży niż przed trzema laty. To ważne z punktu widzenia mającego wtedy miejsce ogólnoświatowego hype’u na Cyberpunka 2077.
Ogółem, polskie firmy gamingowe zatrudniają już ponad 15 000 osób, co daje trzeci wynik w Europie. Wyżej od nas w tej statystyce są tylko Brytyjczycy i Francuzi. Wzrasta także liczba przedsiębiorstw zatrudniających więcej niż 100 osób – w 2020 roku było ich ledwie 14, a w 2023 liczba ta urosła do 25.
Ciekawie prezentują się też dane dotyczące platform, które preferują nasi rodacy tworzący gry. Na pierwszym miejscu są oczywiście komputery osobiste, ale zaraz za nimi wyłonił się niespodziewanie Nintendo Switch. Ostatni stopień podium należał do sektora mobilnego.
Niezwykle ważne jest również to, że stale zwiększa się liczba rodzimych gier, które znalazły przynajmniej milion nabywców. Oczywistością jest wymienić w tym gronie Wiedźmina oraz Dying Light, więc wspomnijmy też o nieco mniejszych tytułach. Mowa tu chociażby o niezwykle ciepło przyjętym Darkwood, Zaginięciu Ethana Cartera czy też Ancestors Legacy.
Na osobne wyróżnienie zasługuje fakt, że Polska zajmuje na Steamie drugie miejsce pod względem liczby gier w TOP 200 listy życzeń użytkowników. Odpowiadamy łącznie za ponad 15% wszystkich produkcji z tego zestawienia, a wyprzedzają nas tylko Stany Zjednoczone.
Zobacz też: Najlepsze gry visual novel
- Sprawdź aktualne ceny Cyberpunk 2077 w G2A NASZ WYBÓR
- Sprawdź aktualne ceny Cyberpunk 2077 w Instant Gaming Brak prowizji za płatność
- Sprawdź aktualne ceny Cyberpunk 2077 w Eneba 3% taniej z kodem XGPPL skopiujPrzejdź do sklepu
- Sprawdź aktualne ceny Cyberpunk 2077 w GAMIVO 10% taniej z kodem XGP6 skopiujPrzejdź do sklepu
Powyższy raport wskazuje, że branża gier w Polsce nadal sukcesywnie się rozwija. Nie pozostaje nam więc nic innego, niż tylko życzyć naszym rodakom kolejnych sukcesów, które będą miały swoje odbicie w coraz lepszym stanie całego rynku.
Dyskusja na temat wpisu
Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Mimo że pozwalamy na komentowanie osobom bez konta na platformie Disqus, to i tak zalecamy jego założenie, bo wpisy gości często trafiają do spamu.