AI jest tematem bardzo kontrowersyjnym, zwłaszcza jeżeli chodzi o jego wykorzystanie w sztuce. Maszyna naturalnie nie potrafi przygotować niczego sama z siebie, więc czerpie z prac stworzonych przez prawdziwe osoby, co naturalnie powoduje krytykę z powodu naruszeń praw autorskich. O jej sile przekonał się właśnie na własnej skórze wydawca System Shocka po tym, gdy umieścił na Twitterze grafikę wygenerowaną przez sztuczną inteligencję.
Wydawca System Shocka tłumaczy zamieszanie spowodowane umieszczeniem grafiki wygenerowanej przez AI
Zacznijmy od początku. Najpierw na oficjalnym profilu System Shocka na Twitterze pojawiła się wygenerowana przez program Midjourney grafika głównej antagonistki z gry, Shodan. Opatrzono ją dodatkowym podpisem „zaprojektowano przez nieśmiertelną maszynę dla nieśmiertelnej maszyny”.
Taki obrót spraw nie mógł ominąć krytyki ze strony graczy, którzy mocno wyrazili swój sprzeciw wobec użycia AI. Wystarczy przytoczyć w tym miejscu kilka cytatów, aby zrozumieć poziom ich irytacji.
Naprawdę zamieściliście to, myśląc, że to dobry pomysł? Zamiast zapłacić prawdziwemu artyście, wygenerowaliście jakieś g*wniane AI, które wygląda okropnie i uważacie, że jest przeciwnie?
Jestem wspierającym tej gry na Kickstarterze i rozumiałem problemy deweloperów, ale to był błąd.
Petri Wessman
Dołączę do innych i powiem, że nienawidzę sztuki AI wykorzystywanej przez korporacje. Zapłaćcie artyście, żeby zrobił coś takiego, albo nie marnujcie mojego czasu, proszę.
Gwen
Dlaczego nie zastąpicie swoich zespołów marketingowych i wyższego szczebla zarządzania AI?
Letrune
Co warte podkreślenia, to nie sami twórcy są w tym przypadku winni. Jak wyjaśnił PC Gamerowi dyrektor ds. rozwoju w Nightdive Larry Kuperman, konto gry na Twitterze jest w całości kontrolowane przez wydawcę – Prime Matter.
Teraz można już na spokojnie przejść do wyjaśnień, które zaczęli składać pracownicy wyżej wspomnianej firmy. Ich intencją miało być nakłonienie AI do stworzenia wyobrażenia fizycznej formy siebie. Ponadto przekazali również fanom, że nie chodziło im o wykorzystanie sztucznej inteligencji do formowania dzieł sztuki, zastępując przy tym prawdziwych artystów.
Potem natomiast padła zapowiedź dalszego wykorzystywania tego typu oprogramowania do tworzenia artworków oraz innych rzeczy. Zdaniem Prime Matter nigdy nie odbędzie się to jednak „kosztem wykorzystania wykwalifikowanych ludzi lub ich talentów twórczych”.
Czy fanów przekonało takie wytłumaczenie? Zerkając na ich odpowiedzi, można dojść do wniosku, że raczej nie. Wydawca będzie musiał więc postarać się nieco bardziej, aby odzyskać ich zaufanie.
Zobacz też: Mody do FS 19
- Sprawdź aktualne ceny System Shock w Instant Gaming Brak prowizji za płatność
- Sprawdź aktualne ceny System Shock w Eneba 3% taniej z kodem XGPPL skopiujPrzejdź do sklepu
- Sprawdź aktualne ceny System Shock w GAMIVO 10% taniej z kodem XGP6 skopiujPrzejdź do sklepu
System Shock zadebiutuje na PC 25 maja 2023 roku, w planach jest także późniejsza premiera gry na konsole starej oraz nowej generacji. Produkcja jest remakiem starszego tytułu o tej samej nazwie, który pojawił się na rynku w 1994 roku.
Dyskusja na temat wpisu
Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Mimo że pozwalamy na komentowanie osobom bez konta na platformie Disqus, to i tak zalecamy jego założenie, bo wpisy gości często trafiają do spamu.