Wydawca System Shocka krytykowany za użycie AI. „Zapłaćcie artyście albo nie marnujcie mojego czasu”

reboot system shock

AI jest tematem bardzo kontrowersyjnym, zwłaszcza jeżeli chodzi o jego wykorzystanie w sztuce. Maszyna naturalnie nie potrafi przygotować niczego sama z siebie, więc czerpie z prac stworzonych przez prawdziwe osoby, co naturalnie powoduje krytykę z powodu naruszeń praw autorskich. O jej sile przekonał się właśnie na własnej skórze wydawca System Shocka po tym, gdy umieścił na Twitterze grafikę wygenerowaną przez sztuczną inteligencję.

Wydawca System Shocka tłumaczy zamieszanie spowodowane umieszczeniem grafiki wygenerowanej przez AI

Zacznijmy od początku. Najpierw na oficjalnym profilu System Shocka na Twitterze pojawiła się wygenerowana przez program Midjourney grafika głównej antagonistki z gry, Shodan. Opatrzono ją dodatkowym podpisem „zaprojektowano przez nieśmiertelną maszynę dla nieśmiertelnej maszyny”.

■■■■■ ■■■■■■■■■■■■■■■■■

Taki obrót spraw nie mógł ominąć krytyki ze strony graczy, którzy mocno wyrazili swój sprzeciw wobec użycia AI. Wystarczy przytoczyć w tym miejscu kilka cytatów, aby zrozumieć poziom ich irytacji.

Naprawdę zamieściliście to, myśląc, że to dobry pomysł? Zamiast zapłacić prawdziwemu artyście, wygenerowaliście jakieś g*wniane AI, które wygląda okropnie i uważacie, że jest przeciwnie?

Jestem wspierającym tej gry na Kickstarterze i rozumiałem problemy deweloperów, ale to był błąd.

Petri Wessman

Dołączę do innych i powiem, że nienawidzę sztuki AI wykorzystywanej przez korporacje. Zapłaćcie artyście, żeby zrobił coś takiego, albo nie marnujcie mojego czasu, proszę.

Gwen

Dlaczego nie zastąpicie swoich zespołów marketingowych i wyższego szczebla zarządzania AI?

Letrune

Co warte podkreślenia, to nie sami twórcy są w tym przypadku winni. Jak wyjaśnił PC Gamerowi dyrektor ds. rozwoju w Nightdive Larry Kuperman, konto gry na Twitterze jest w całości kontrolowane przez wydawcę – Prime Matter.

Teraz można już na spokojnie przejść do wyjaśnień, które zaczęli składać pracownicy wyżej wspomnianej firmy. Ich intencją miało być nakłonienie AI do stworzenia wyobrażenia fizycznej formy siebie. Ponadto przekazali również fanom, że nie chodziło im o wykorzystanie sztucznej inteligencji do formowania dzieł sztuki, zastępując przy tym prawdziwych artystów.

Potem natomiast padła zapowiedź dalszego wykorzystywania tego typu oprogramowania do tworzenia artworków oraz innych rzeczy. Zdaniem Prime Matter nigdy nie odbędzie się to jednak „kosztem wykorzystania wykwalifikowanych ludzi lub ich talentów twórczych”.

Czy fanów przekonało takie wytłumaczenie? Zerkając na ich odpowiedzi, można dojść do wniosku, że raczej nie. Wydawca będzie musiał więc postarać się nieco bardziej, aby odzyskać ich zaufanie.

Zobacz też: Mody do FS 19

System Shock zadebiutuje na PC 25 maja 2023 roku, w planach jest także późniejsza premiera gry na konsole starej oraz nowej generacji. Produkcja jest remakiem starszego tytułu o tej samej nazwie, który pojawił się na rynku w 1994 roku.

O autorze
Adrian Witczak
Redaktor działów Newsy & Promocje | Recenzent

Fan gier strategicznych, akcji i RPG. Swoje pierwsze kroki z grami stawiał przy PS2 i PC, obecnie preferuje bardziej platformy "Zielonych".

Liczba wpisów: 2624 (w redakcji od 17.11.2022)

Niektóre odnośniki w powyższej publikacji to linki afiliacyjne. Jeżeli klikniesz taki link i dokonasz zakupu, otrzymamy niewielką prowizję, a Ty nie poniesiesz żadnych dodatkowych kosztów. | Etyka redakcyjna

Dyskusja na temat wpisu

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Mimo że pozwalamy na komentowanie osobom bez konta na platformie Disqus, to i tak zalecamy jego założenie, bo wpisy gości często trafiają do spamu.

Ładowanie kolejnych wpisów...
ŚWIETNA PROMOCJA
Zgłaszanie błędu

Błędy zdarzają sie każdemu, nawet nam. Jeżeli uważasz, że w niniejszej publikacji coś się nie zgadza, to poinformuj nas o tym korzystając z formularza poniżej. Autor tekstu otrzyma Twoje zgłoszenie, dzięki czemu będzie mógł go poprawić, jeśli zajdzie taka potrzeba.