Elden Ring z trybem Ray Tracingu nie prezentuje się olśniewająco. Gra miewa problemy na PS5 i XSX

Elden Ring

Jakiś czas temu Elden Ring doczekał się kolejnej sporej aktualizacji okraszonej numerami 1.09, której jedną z głównych cech było wprowadzenie do gry obsługi Ray Tracingu. W związku z tym pracownicy Digital Foundry postanowili przeanalizować działanie tego trybu na konsolach nowej generacji. Niestety nie wygląda to zbyt dobrze…

Elden Ring z włączonym Ray Tracingiem nie zachwyca na PS5 i XSX

Porównanie działania Ray Tracingu w Elden Ring

Materiał Digital Foundry pokazuje, że obsługa Ray Tracingu wprowadzona w patchu 1.09 nie sprawdza się najlepiej na konsolach nowej generacji, a dokładniej na PS5 i Xbox Series X. Korzyści płynące z włączenia tego trybu są raczej kosmetyczne, bo na jakości zyskują głównie cienie, jednak jest to okupione sporymi problemami z wydajnością.

■■■■■ ■■■■■■■■■■■■■■■■■

Na konsolach PlayStation 5 Elden Ring z włączonym Ray Tracingiem działa w około 31 kl./s (czasem wartość ta dobija nawet do około 40 fpsów; wszystko zależne jest od lokacji), jednak regularnie zalicza spadki poniżej tej wartości, co oczywiście negatywnie odbija się na wrażeniach płynących z zabawy.

Elden Ring Colosseum
Elden Ring

Niestety, ale nieco gorzej produkcja ta wypada na konsolach Xbox Series X, gdzie średnia ilość klatek na sekundę bywa często niższa o około 5 fpsów. Powodem tego może być opóźnione działanie dynamicznej rozdzielczości na konsolach Microsoftu, co ostatecznie powoduje dość negatywne odczucie „rwania” animacji.

Ostatecznie eksperci stwierdzają, że nie mogą zarekomendować włączenia Ray Tracingu w Elden Ring, bo na chwilę obecną tryb ten nadaje się wyłącznie do „robienia screenów”

Przeczytaj też: Monitor do 1000 zł — najlepsze modele

Digital Foundry krytycznie odniosło się także do działania Elden Ring na PC, gdzie gra nadal jest problematyczna przy klatkażu wyższym niż 60 fpsów. Niestety, tytuł nadal nie doczekał się wsparcia dla Nvidia DLSS, czy AMD FSR. Na koniec redakcja stwierdziła, że dodanie Ray Tracingu w momencie, gdy gra nadal nie posiada innych ważnych opcji technicznych, jest po prostu dziwna.

O autorze
Przemysław Paterek
Redaktor działów Newsy & Promocje | Recenzent

Swoją przygodę z grami zaczynał od Mario Tennis na Gameboya Color. Wielki fan RPG-ów i strategii. Średnio co kilka miesięcy musi przejść od nowa Gothica. Zobacz więcej...

Niektóre odnośniki w powyższej publikacji to linki afiliacyjne. Jeżeli klikniesz taki link i dokonasz zakupu, otrzymamy niewielką prowizję, a Ty nie poniesiesz żadnych dodatkowych kosztów. | Etyka redakcyjna

Dyskusja na temat wpisu

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Mimo że pozwalamy na komentowanie osobom bez konta na platformie Disqus, to i tak zalecamy jego założenie, bo wpisy gości często trafiają do spamu.

Ładowanie kolejnych wpisów...
TYLKO DO 31.12!
Zgłaszanie błędu

Błędy zdarzają sie każdemu, nawet nam. Jeżeli uważasz, że w niniejszej publikacji coś się nie zgadza, to poinformuj nas o tym korzystając z formularza poniżej. Autor tekstu otrzyma Twoje zgłoszenie, dzięki czemu będzie mógł go poprawić, jeśli zajdzie taka potrzeba.