Jakiś czas temu Elden Ring doczekał się kolejnej sporej aktualizacji okraszonej numerami 1.09, której jedną z głównych cech było wprowadzenie do gry obsługi Ray Tracingu. W związku z tym pracownicy Digital Foundry postanowili przeanalizować działanie tego trybu na konsolach nowej generacji. Niestety nie wygląda to zbyt dobrze…
Elden Ring z włączonym Ray Tracingiem nie zachwyca na PS5 i XSX
Materiał Digital Foundry pokazuje, że obsługa Ray Tracingu wprowadzona w patchu 1.09 nie sprawdza się najlepiej na konsolach nowej generacji, a dokładniej na PS5 i Xbox Series X. Korzyści płynące z włączenia tego trybu są raczej kosmetyczne, bo na jakości zyskują głównie cienie, jednak jest to okupione sporymi problemami z wydajnością.
Na konsolach PlayStation 5 Elden Ring z włączonym Ray Tracingiem działa w około 31 kl./s (czasem wartość ta dobija nawet do około 40 fpsów; wszystko zależne jest od lokacji), jednak regularnie zalicza spadki poniżej tej wartości, co oczywiście negatywnie odbija się na wrażeniach płynących z zabawy.
Niestety, ale nieco gorzej produkcja ta wypada na konsolach Xbox Series X, gdzie średnia ilość klatek na sekundę bywa często niższa o około 5 fpsów. Powodem tego może być opóźnione działanie dynamicznej rozdzielczości na konsolach Microsoftu, co ostatecznie powoduje dość negatywne odczucie „rwania” animacji.
Ostatecznie eksperci stwierdzają, że nie mogą zarekomendować włączenia Ray Tracingu w Elden Ring, bo na chwilę obecną tryb ten nadaje się wyłącznie do „robienia screenów”
Przeczytaj też: Monitor do 1000 zł — najlepsze modele
- Sprawdź aktualne ceny Elden Ring w Instant Gaming Brak prowizji za płatność
- Sprawdź aktualne ceny Elden Ring w Eneba 3% taniej z kodem XGPPL skopiujPrzejdź do sklepu
- Sprawdź aktualne ceny Elden Ring w GAMIVO 10% taniej z kodem XGP6 skopiujPrzejdź do sklepu
Digital Foundry krytycznie odniosło się także do działania Elden Ring na PC, gdzie gra nadal jest problematyczna przy klatkażu wyższym niż 60 fpsów. Niestety, tytuł nadal nie doczekał się wsparcia dla Nvidia DLSS, czy AMD FSR. Na koniec redakcja stwierdziła, że dodanie Ray Tracingu w momencie, gdy gra nadal nie posiada innych ważnych opcji technicznych, jest po prostu dziwna.
Dyskusja na temat wpisu
Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Mimo że pozwalamy na komentowanie osobom bez konta na platformie Disqus, to i tak zalecamy jego założenie, bo wpisy gości często trafiają do spamu.