Po latach rozwoju RPCS3 – emulatora PS3 – jego stan jest bardzo stabilny. Umożliwia on uruchomienie na PC sporej części natywnej biblioteki gier z trzeciej konsoli Sony. Jego twórcy się jednak nie zatrzymują i już pracują nad emulatorem PS4.
Twórcy RPCS3 pracują nad emulatorem PS4 – RPCSX
Prace nad emulatorem RPCSX rozpoczęto około 10 lat po premierze PS4. Jego rozwój został zauważony przez zespół Read Only Memo.
Oczywiście nie jest to pierwszy emulator stworzony z myślą o tej konsoli. Konkurencyjny GPCS4 nie umożliwia jednak emulacji gier komercyjnych, a Orbital najprawdopodobniej stanął w miejscu z rozwojem.
Największe nadzieje można mieć więc właśnie z RPCSX, który pochodzi od bardzo sprawdzonych ludzi – twórców RPCS3. Obecne efekty tego projektu powodują, że emulacja dosyć skomplikowanej przecież architektury platformy jest możliwa i komfortowa w przypadku lwiej części znanych tytułów.
Każdy emulator powinien być w stanie uruchomić twoje gry. Wyobraź sobie, że twoja ulubiona gra została usunięta z PSN (np. PT) lub po prostu nie masz dostępu do swojego PS4 z telewizorem, ale masz PC i po prostu chcesz zagrać w grę, którą już masz. Oczywiście pomyślisz o emulatorze. Nie możemy niczego oszacować tylko dlatego, że każdy członek zespołu ma pracę / rodzinę / hobby i nie jest to praca na pełny etat. Robimy to, ponieważ jest to dla nas interesujące.
DH, jeden z deweloperów pracujących nad RPCSX
Dziś swój udział w rozbudowie potencjału emulatora PS4 mają jeszcze dwaj inni twórcy RPCS3, kd-11 i Nekotekina. Co warte wspomnienia, pomóc w otwartym projekcie na GitHubie może każdy, kto tylko czuje się na siłach.
A jak trudna jest w ogóle emulacja PS4 na PC? Tutaj znów wystarczy oddać głos DH.
Jest to dość łatwe do zrobienia, przynajmniej dla Linuxa, ponieważ istnieją już funkcje, które zostały zaimplementowane dla WINE, ale są one bardzo pomocne dla nas. Głównym problemem jest emulacja urządzeń sprzętowych… ale tak naprawdę nie różni się ona od emulacji PS3.
GPU PS4 ma 2 mosty dostępu do pamięci. Jeden jest szybki (pamięć bezpośrednia), drugi wolny (przez CPU). To prawie to samo, co na PC. Nadal musimy tworzyć pamięci podręczne, ale w porównaniu z PS3 wydaje się to prostsze…
Shadery są najtrudniejszą częścią… Przynajmniej mamy publiczną dokumentację i nie musimy wykonywać inżynierii wstecznej, jak w przypadku kart Nvidii dla RPCS3.
DH
Zobacz też: Najlepsze gry point and click
- Sprawdź aktualne ceny PlayStation 5 w Instant Gaming Brak prowizji za płatność
- Sprawdź aktualne ceny PlayStation 5 w Eneba 3% taniej z kodem XGPPL skopiujPrzejdź do sklepu
- Sprawdź aktualne ceny PlayStation 5 w GAMIVO 10% taniej z kodem XGP6 skopiujPrzejdź do sklepu
Wydaje się więc, że działający emulator PS4 jest już wyłącznie kwestią czasu. Pamiętajmy jednak, że tworzą go osoby, które traktują to jako hobby. Nie powinniśmy więc niczego od nich wymagać ani stawiać im żadnych oczekiwań czasowych.
Dyskusja na temat wpisu
Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Mimo że pozwalamy na komentowanie osobom bez konta na platformie Disqus, to i tak zalecamy jego założenie, bo wpisy gości często trafiają do spamu.