Kiedy Rosja zaatakowała Ukrainę, funkcjonujące w kraju Władimira Putina międzynardowe firmy zaczęły ochoczo opuszczać rosyjski rynek. Dotyczy to także spółek związanych z grami — mimo że deweloperzy z Rosji wciąż mogą korzystać z silników takich jak Unreal Engine czy Unity, to Rosjanie obawiają się, że taki stan rzeczy może wkrótce ulec zmianie. Dlatego też pojawiły się plany na stworzenie „krajowego silnika gier”, będącego alternatywą dla Unreal Engine 5 czy Unity.
Jest plan stworzenia rosyjskiego silnika gier za miliardy rubli
Kommersant, czyli największy niezależny rosyjski dziennik poinformował, że wielu głównych graczy na rosyjskim rynku IT (m.in. VK) omawia z Ministerstwem Rozwoju Cyfrowego perspektywy stworzenia krajowego silnika gier i możliwości przeznaczenia na ten cel funduszy państwowych. Rosyjskie Ministerstwo Cyfryzacji potwierdziło, że rzeczywiście takie rozmowy się odbywają. Całość ma być nadzorowana przez wiceministra Maxima Parszyna.
Przeczytaj też: Gry na Nintendo Switch
Rosyjskie Minsterstwo Cyfryzacji planuje zebrać deweloperów, aby móc poznać przybliżony czas realizacji projektu i zakres prac. Bliski rządowi informator Kommersantu dodał, że rozważana jest możliwość skorzystania z finansowania Rosyjskiej Fundacji Rozwoju Technologii Informatycznej (RFRIT), bo zdaniem ekspertów inicjatywa może pochłonąć miliardy dolarów rubli. Zwykle dotacje z tego programu wynoszą 20-500 milionów rubli, ale projekty o wysokim priorytecie mogą dostać nawet 6 miliardów rubli.
Przeczytaj też: Klawiatura gamingowa
Temat stworzenia rosyjskiego silnika gier został po raz pierwszy poruszony 18 maja na zamkniętym spotkaniu urzędników administracji prezydenckiej z przedstawicielami branży growej. Deweloperzy wspomnieli tam o ciągłym rozwoju zagranicznych silników takich jak Unreal Engine czy Unity, do których dostęp dla rosyjskich twórców może z czasem zostać ograniczony. Mimo że nie nikt nie powiedział o tym wprost, można się domyślić, że obawy rosyjskich twórców wynikają z coraz większych sankcji na kraj Władimira Putina.
Przeczytaj też: Myszka gamingowa
Pomysł na opracowanie takowego silnika został poparty przez Dumę Państwową. Poseł Anton Gorelkin poruszył ten temat z Ministerstwem Cyfryzacji, a inicjatywę nazwano „ważną i pilną”. Jeden z pracowników dużego rosyjskiego studia określił projekt możliwym, aczkolwiek niezwykle trudnym do realizacji. Po pierwsze, rosyjski rząd musiałby się zgodzić na inwestycję miliardów rubli na przestrzeni lat, co już wydaje się dość trudnym przedsięwzięciem.
Przeczytaj też: Kierownica do PS5
Drugim problemem wydaje się stopień zaawansowania silników już dostępnych na rynku. Przykładowo, Unreal Engine czy Unity mają już mocno rozwinięty ekosystem, pełen gotowych bloków i integracji, a rosyjski silnik musiałby zaczynać od zera. Kolejną, ale równie ważną kwestią są specjaliści, którzy byliby gotowi rozpocząć naukę nowego silnika. Ostatnim, ale niemniej istotnym (potencjalnym) problemem mogą okazać się producenci kart graficznych. Silniki do funkcjonowania potrzebują ich wsparcia, a na ten moment jest wysoce nieprawdopodobne, aby Nvidia czy AMD chcieli współpracować przy rozwoju rosyjskiego oprogramowania.
Przeczytaj też: Dysk do Xbox Series X|S
Podsumowując: Rosja chce stworzyć swój własny krajowy silnik, aby stanąć w szranki z Unreal Engine czy Unity, ale projekt nie został jeszcze zatwierdzony. Kiedy pojawi się więcej informacji, a inicjatywa zostanie przyjęta do realizacji bądź odrzucona, na pewno o tym napiszemy.
Dyskusja na temat wpisu
Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Mimo że pozwalamy na komentowanie osobom bez konta na platformie Disqus, to i tak zalecamy jego założenie, bo wpisy gości często trafiają do spamu.