Xbox nie przejmuje się rynkiem VR, bo jest dla niego zbyt mały. Technologia nie spełniłaby celów „Zielonych”

Xbox PSVR 2

Już w 2019 roku oficjele Xboxa niezbyt przychylnie podchodzili do tematyki rynku VR. Wygląda na to, że przez kilka lat nic się w tej kwestii nie zmieniło. Szef Xbox Game Studios wypowiedział się bowiem niedawno, że VR i AR stanowią obecnie zbyt mały kawałek tortu, aby Microsoft mógł się nimi zainteresować.

Rynek VR i AR jest zbyt mały dla Xboxa. Matt Booty mówi o 10 milionach graczy dla każdego tytułu first-party „Zielonych”

Xbox Game Studios
Xbox Game Studios

Podejście Xboxa do VR było niejednokrotnie krytykowane w przeszłości. Największa burza z tego powodu wybuchła właśnie w 2019 roku, gdy wielu odebrało słowa Phila Spencera jako lekceważące w kierunku tej technologii.

■■■■■ ■■■■■■■■■■■■■■■■■

Szef całego działu Xboxa powiedział wtedy, że wirtualna rzeczywistość jest dosyć niszowym i izolującym formatem, który nie pasuje do jego wizji gier mających być wspólną rozrywką. W dodatku według niego nikt z posiadaczy konsol „Zielonych” wcale nie prosił o dedykowane im gogle.

Później Spencer sprostował swoje stanowisko, tłumacząc, że VR zwyczajnie nie jest celem Xboxa. I chociaż w 2020 roku dodał, że ma nadzieję na jej rozwój, tak na razie nic nie wskazuje na to, aby po latach znalazła się w jakimkolwiek większym stopniu w orbicie zainteresowań Microsoftu.

Ostatnio potwierdził to sam Matt Booty, czyli szef Xbox Game Studios. W wywiadzie dla The Hollywood Reporter stwierdził on, że jego gry first party muszą docierać do 10 milionów graczy, aby osiągnąć sukces. Z drugiej wydaje się, że Microsoft trzyma rękę na pulsie i oczekuje, aż VR oraz AR staną się popularniejsze.

Myślę, że dla nas to tylko trochę czekania, aż znajdzie się tam publiczność. Mamy to szczęście, że jesteśmy w posiadaniu tych dużych IP, które przekształciły się w trwające franczyzy z dużymi społecznościami.

Mamy 10 gier, które do tej pory osiągnęły ponad 10 milionów graczy, co jest dość dużym osiągnięciem, ale jest to rodzaj skali, której potrzebujemy, aby odnieść sukces w grze, a po prostu nie jest to jeszcze możliwe w przypadku AR, VR.

Matt Booty

Takie założenie biznesowe poniekąd argumentuje niedawno wydane PS VR2 od PlayStation. W maju dowiedzieliśmy się, że w ciągu 6 tygodni od premiery headset dedykowany PS5 zakupiło 600 000 graczy. Niby jest to pobicie rekordu PS VR, ale widocznie i tak to nadal zbyt mała liczba, aby Xbox zechciał konkurować na tym polu.

Zobacz też: Gry hack and slash

Zawiedzeni będą więc przede wszystkim ci, którzy czekali na gogle VR do Xboxów Series X|S. Chociaż nigdzie nie powiedziano, że stan ten będzie się utrzymywał wiecznie, więc być może Microsoft jeszcze kiedyś zdecyduje o wejściu na ten rynek.

O autorze
Adrian Witczak
Redaktor działów Newsy & Promocje | Recenzent

Fan gier strategicznych, akcji i RPG. Swoje pierwsze kroki z grami stawiał przy PS2 i PC, obecnie preferuje bardziej platformy "Zielonych".

Liczba wpisów: 2858 (w redakcji od 17.11.2022)

Niektóre odnośniki w powyższej publikacji to linki afiliacyjne. Jeżeli klikniesz taki link i dokonasz zakupu, otrzymamy niewielką prowizję, a Ty nie poniesiesz żadnych dodatkowych kosztów. | Etyka redakcyjna

Dyskusja na temat wpisu

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Mimo że pozwalamy na komentowanie osobom bez konta na platformie Disqus, to i tak zalecamy jego założenie, bo wpisy gości często trafiają do spamu.

Ładowanie kolejnych wpisów...
KOMPUTERY DO GIER TANIE JAK NIGDY!
Zgłaszanie błędu

Błędy zdarzają sie każdemu, nawet nam. Jeżeli uważasz, że w niniejszej publikacji coś się nie zgadza, to poinformuj nas o tym korzystając z formularza poniżej. Autor tekstu otrzyma Twoje zgłoszenie, dzięki czemu będzie mógł go poprawić, jeśli zajdzie taka potrzeba.