Growy kącik muzyczny — The Medium [#4]

The Medium

Jako gracze doskonale wiemy, że gry komputerowe to taki sam wielowymiarowy nośnik kultury, jak filmy, książki czy opery. Najlepsi przedstawiciele cyfrowej rozrywki niejednokrotnie oczarowują nas ścieżką dźwiękową, która zapada w pamięć i sama w sobie stanowi swoiste dzieło sztuki. To właśnie dla takich soundtracków powstał Growy Kącik Muzyczny, w którym dzielimy się najlepszymi naszym zdaniem OST, niezależnie od gatunku gry, wielkości produkcji czy platformy. Z każdym kolejnym odcinkiem tej skupionej wokół muzyki serii aktualizujemy oficjalną playlistę XGP na Spotify. Systematycznie dorzucamy do niej utwory, które naszym zdaniem są najlepsze lub najpełniej reprezentują ścieżkę dźwiękową z danego tytułu.

Muzyka w The Medium

Czwarta odsłona naszego cyklu poświęcona jest oprawie dźwiękowej na wskroś polskiego horroru — The Medium. Zbierający bardzo dobre opinie tytuł od Bloober Team przenosi nas na postkomunistyczne podwórko, gdzie wcielamy się w postać Marianny, tytułowego medium. Opłakująca śmierć swojego ojczyma protagonistka dostaje telefon od nieznanego jej, tajemniczego mężczyzny. W pogoni za zrozumieniem nadprzyrodzonych mocy, którymi jest obdarzona, główna bohaterka wyrusza do pensjonatu „Niwa”, gdzie być może stanie oko w oko ze swoją przeszłością. Pełna sekretów, duchów i ciężkiego klimatu opowieść niejednego gracza przyprawiła dotychczas o gęsią skórkę i jest zdecydowanie gotowa, by dostarczać dreszczyku emocji kolejnym śmiałkom.

Zwiastun The Medium

The Medium dostępne jest na PC-tach, Xboxie One, Xbox Series X|S oraz konsolach PlayStation 4 i PlayStation 5.

The Medium — twórcy i charakter muzyki

Słyszana w The Medium muzyka jest efektem kolaboracji dwóch bardzo cenionych w branży kompozytorów: znanego z ilustracji muzycznych do serii Layers of Fear i Blair Witch Arkadiusza Reikowskiego oraz Akiry Yamaoka, legendarnego twórcy ścieżek dźwiękowych do kilku części Silent Hill. Większość soundtracku to bardzo klimatyczne tła dźwiękowe, które odwzorowują gęstą atmosferę samej gry. Ambientowe utwory nie tylko fantastycznie współgrają z konkretnymi scenami w The Medium, ale też dobrze sprawdzają się jako muzyka do relaksu. W tym OST czuć pewnego rodzaju zawieszenie między spokojem a grozą, które nadaje produkcji baśniowego charakteru. Jednocześnie podkład ten potrafi „zaczarować” słuchacza, każdym kolejnym dźwiękiem wciągając nas głębiej do własnego świata.

Osobną grupę stanowią utwory, w których swojego talentu użyczyli wokaliści: Mary E. McGlynn, Liz Katrin i Troy Baker. Kawałki z Liz Katrin to nadal klimatyczne ambienty, ale uzupełnione delikatnym, wstrzelonym w punkt głosem polskiej artystki. Mary E. McGlynn to ceniona amerykańska aktorka i wokalistka, współpracująca wcześniej z Akirą Yamaoka przy grach z serii Silent Hill. Utwory, w których udzieliła się na soundtracku The Medium, to miłe do słuchania piosenki nawiązujące do zawartej w produkcji opowieści. Jedną z tych kompozycji jest duet Pani McGlynn i Troya Bakera — aktora głosowego, występującego w dziesiątkach gier.

■■■■■ ■■■■■■■■■■■■■■■■■

OST z The Medium — nasz wybór utworów

Razem z kolejną częścią cyklu uzupełniamy naszą playlistę na Spotify o cztery utwory, pochodzące z soundtracku The Medium. Są to:

  1. The Love That Was Lost
  2. Marianne
  3. Dark Room (feat. Liz Katrin)
  4. Across The Shore (feat. Mary E. McGlynn)

The Love That Was Lost to świetny, staroszkolny progrockowy numer, zaskakująco dobrze pasujący do klimatu The Medium. Zapewne niejeden słuchacz zapętli sobie ten kawałek, bo jest naprawdę miodny. Marianne z drugiej strony jest doskonałym przykładem ogólnego charakteru obecnego w The Medium soundtracku, z budującymi napięcie ambientami na czele. Podobnie jest w przypadku Dark Room z udziałem Liz Katrin — kawałek całkowicie wpisuje się w pełen niepokoju klimat, jaki towarzyszy nam podczas przemierzania korytarzy ośrodka wypoczynkowego „Niwa”. Jako kulminację tego genialnego, choć ciężkiego nastrojowo podkładu muzycznego gry Bloober Team, warto sięgnąć do Across The Shore z Mary E. McGlynn. Utwór w ciekawy sposób wykorzystuje motywy pojawiające się w trakcie rozgrywki, a wokalistka skutecznie podkreśla aurę tajemniczości swoim głosem.

Nasza playlista na Spotify — najlepsze utwory z gier

Zapraszamy do obserwowania naszej playlisty na Spotify, w której będziemy umieszczać najlepsze wg nas utwory z soundtracków poszczególnych gier, omawianych w ramach Growego kącika muzycznego.

Podgląd składanki dostępny poniżej

A jak Wam przypadła do gustu muzyka w The Medium? Czy Waszym zdaniem jest ona kolejnym dowodem na to, że polskie studia potrafią zadbać o świetny soundtrack? Jak zwykle dajcie znać w komentarzach, ale bardzo prosimy, poświęćcie też chwilę na wypełnienie poniższej ankiety, aby dać nam znać, czy jesteście zainteresowani kolejnymi wpisami z niniejszej serii.

Przeczytaj też: Najlepsze gry indie

[poll id=”16″]

Poprzednie teksty z cyklu Growy kącik muzyczny:

  1. Growy kącik muzyczny – Nier: Automata [#1]
  2. Growy kącik muzyczny – Cyberpunk 2077 [#2]
  3. Growy kącik muzyczny – Backbone [#3]
O autorze
Jakub Foss
Zastępca redaktora naczelnego

Od trzech dekad zapalony miłośnik gier komputerowych. Od przyjaźni z Commodore, przez konsolki i konsole miał przyjemność dotrzeć do ekosystemu Xboxa. Zobacz więcej...

Niektóre odnośniki w powyższej publikacji to linki afiliacyjne. Jeżeli klikniesz taki link i dokonasz zakupu, otrzymamy niewielką prowizję, a Ty nie poniesiesz żadnych dodatkowych kosztów. | Etyka redakcyjna

Dyskusja na temat wpisu

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Mimo że pozwalamy na komentowanie osobom bez konta na platformie Disqus, to i tak zalecamy jego założenie, bo wpisy gości często trafiają do spamu.

Ładowanie kolejnych wpisów...
TYLKO DO 31.12!
Zgłaszanie błędu

Błędy zdarzają sie każdemu, nawet nam. Jeżeli uważasz, że w niniejszej publikacji coś się nie zgadza, to poinformuj nas o tym korzystając z formularza poniżej. Autor tekstu otrzyma Twoje zgłoszenie, dzięki czemu będzie mógł go poprawić, jeśli zajdzie taka potrzeba.